responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 256


امام است به سجده رود و بفهمد سجده اول امام بوده ، بايد به قصد اين كه با امام سجده كند تمام كند و دوباره با امام به سجده رود . و در هر دو صورت احتياط واجب آنست كه نماز را به جماعت تمام كند و دوباره بخواند .
مسأله 1485 - اگر سهوا پيش از امام به ركوع رود و طورى باشد كه اگر سر بردارد به مقدارى از قرائت امام مىرسد چنانچه سر بردارد و با امام به ركوع رود نمازش صحيح است . و اگر عمدا برنگردد ، احتياط واجب آنست كه نماز را به جماعت تمام كند و دوباره بخواند .
مسأله 1486 - اگر سهوا پيش از امام به ركوع رود و طورى باشد كه اگر برگردد به چيزى از قرائت امام نمىرسد ، در صورتى كه صبر كند تا امام به او برسد ، نمازش صحيح است . و اگر به قصد اين كه با امام نماز بخواند سر بردارد و با امام به ركوع رود احتياط مستحب آنست كه نماز را تمام كند و دوباره بجا آورد .
مسأله 1487 - اگر سهوا پيش از امام به سجده رود ، در صورتى كه صبر كند تا امام به او برسد ، نمازش صحيح است و اگر به قصد اين كه با امام نماز بخواند سر بردارد و با امام به سجده رود ، احتياط مستحب آنست كه نماز را تمام كند و دوباره بجا آورد .
مسأله 1488 - اگر امام در ركعتى كه قنوت ندارد اشتباها قنوت بخواند يا در ركعتى كه تشهد ندارد اشتباها مشغول خواندن تشهد شود ، مأموم نبايد قنوت و تشهد را بخواند ، ولى نمىتواند پيش از امام به ركوع رود ، يا پيش از ايستادن امام بايستد بلكه بايد صبر كند تا قنوت و تشهد امام تمام شود و بقيه نماز را با او بخواند .
چيزهائى كه در نماز جماعت مستحب است مسأله 1489 - اگر مأموم يك مرد باشد ، مستحب است طرف راست امام بايستد و اگر يك زن باشد ، مستحب است در طرف راست امام طورى بايستد كه جاى سجده‌اش مساوى زانو يا قدم امام باشد و اگر يك مرد و يك زن يا يك مرد و چند زن باشند مستحب است مرد طرف راست امام باقى پشت سر امام بايستند و اگر چند مرد

256

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 256
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست