responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 255


مىگويد احتياط مستحب آنست كه پيش از امام سلام نگويد و چنانچه عمدا يا سهوا پيش از امام سلام دهد ، نمازش صحيح است و لازم نيست دوباره با امام سلام دهد .
مسأله 1478 - اگر مأموم غير از تكبيرة الاحرام ، چيزهاى ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشكال ندارد . ولى اگر آنها را بشنود : يا بداند امام چه وقت مىگويد احتياط مستحب آنست كه پيش از امام نگويد .
مسأله 1479 - مأموم بايد غير از آنچه در نماز خوانده مىشود ، كارهاى ديگر آن ، مانند ركوع و سجود را با امام يا كمى بعد از امام بجا آورد . و اگر عمدا پيش از امام يا مدتى بعد از امام انجام دهد ، معصيت كرده و احتياط واجب آنست كه نماز را تمام كند و دوباره بخواند .
مسأله 1480 - اگر سهوا پيش از امام سر از ركوع بردارد ، چنانچه امام در ركوع باشد ، بايد به ركوع برگردد و با امام سر بردارد و در اين صورت زياد شدن ركوع كه ركن است نماز را باطل نمىكند . ولى اگر به ركوع برگردد و پيش از آن كه به ركوع برسد ، امام سر بردارد نمازش باطل است .
مسأله 1481 - اگر اشتباها سر بردارد و ببيند امام در سجده است ، بايد به سجده برگردد ، و چنانچه در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد براى زياد شدن دو سجده كه ركن است نماز باطل نمىشود .
مسأله 1482 - كسى كه اشتباها پيش از امام سر از سجده برداشته هر گاه به سجده برگردد ، و هنوز به سجده نرسيده امام سر بردارد ، نمازش صحيح است ولى اگر در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد ، نماز باطل است .
مسأله 1483 - اگر اشتباها سر از ركوع يا سجده بردارد و سهوا يا به خيال اين كه به امام نمىرسد ، به ركوع يا سجده نرود ، نمازش صحيح است .
مسأله 1484 - اگر سر از سجده بردارد و ببيند امام در سجده است ، چنانچه به خيال اين كه سجده اول امام است ، به قصد اين كه با امام سجده كند به سجده رود و بفهمد سجده دوم امام بوده سجده دوم او حساب مىشود و اگر به خيال اين كه سجده دوم

255

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 255
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست