نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد السيستاني جلد : 1 صفحه : 182
آن لباس نماز بخواند ، نمازش صحيح است ولى اگر كسى خودش لباس را غصب نمايد و فراموش كند كه غصب كرده است و با آن نماز بخواند نمازش بنابر احتياط باطل است . ( مسأله 826 ) : اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبى است و در بين نماز بفهمد ، چنانچه چيز ديگرى عورت او را پوشانده است و مىتواند فورا يا بدون اين كه موالات ( يعنى پى در پى بودن نماز ) به هم بخورد ، لباس غصبى را بيرون آورد ، بايد آن را بيرون آورد ، و اگر چيز ديگرى عورت او را نپوشانده ، يا نمىتواند لباس غصبى را فورا بيرون آورد ، يا اگر بيرون آورد پى در پى بودن نماز به هم مىخورد ، در صورتى كه به مقدار يك ركعت هم وقت داشته باشد ، بايد نماز را بشكند و با لباس غير غصبى نماز بخواند ، و اگر به اين مقدار وقت ندارد ، بايد در حال نماز لباس را بيرون آورد و بدستور نماز برهنگان ، نماز را تمام نمايد . ( مسأله 827 ) : اگر كسى براى حفظ جانش با لباس غصبى نماز بخواند يا مثلا براى اين كه دزد لباس غصبى را نبرد با آن نماز بخواند نمازش صحيح است . ( مسأله 828 ) : اگر با عين پولى كه خمس آن را نداده لباس بخرد ، حكم نماز خواندن در آن لباس حكم نماز خواندن در لباس غصبى است . ( مسأله 829 ) : ( ( شرط سوم ) ) لباس نمازگزار ( حتى چيزهائى كه به تنهائى عورت را نمىپوشاند بنابر احتياط لازم ) بايد از اجزاء مردار حيوانى كه خون جهنده دارد ، يعنى حيوانى كه اگر رگش را ببرند خون از آن جستن مىكند نباشد ، بلكه اگر از مردار حيوانى كه مانند ماهى و مار خون جهنده ندارد لباس تهيه كند احتياط مستحب آنست كه با آن نماز نخواند . ( مسأله 830 ) : هر گاه چيزى از مردار نجس مانند گوشت و پوست آن
182
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد السيستاني جلد : 1 صفحه : 182