responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخوئي    جلد : 1  صفحه : 357


مثلا يك من گندم و يك دستمال را به يك من و نيم گندم بفروشد ، اشكال ندارد ، و همچنين است اگر از هر دو طرف چيزى زياد كنند مثلا يك من گندم و يك دستمال را به يك من و نيم گندم و يك دستمال بفروشد .
< / السؤال = 9227 > < السؤال = 9233 > < السؤال = 9256 > ( مسأله 2083 ) اگر چيزى را كه مثل پارچه با متر و ذرع مىفروشند ، يا چيزى را كه مثل گرد و تخم مرغ با شماره معامله مىكنند ، بفروشد و زيادتر بگيرد ، اشكال ندارد مثلا ده تا تخم مرغ بدهد و يازده تا بگيرد اشكال ندارد ، ولى چنانچه مثلا ده عدد تخم مرغ را به يازده عدد در ذمه بفروشد لازم است كه بين آنها امتياز باشد مثلا ده عدد تخم مرغ بزرگ را به يازده عدد متوسط در ذمه بفروشد زيرا كه اگر بين آنها هيچ امتياز نباشد خريد و فروش محقق نمىشود بلكه واقع معامله قرض است اگر چه به لفظ خريد و فروش باشد و بدين جهت معامله حرام و باطل است و از اين قبيل است فروختن اسكناس نقدا به زيادتر از آن با مدت مثل صد تومان نقدا بدهد كه صد و ده تومان بعد از شش ماه بگيرد . ولى اگر بين آنها امتياز باشد مانعى ندارد مثل آن كه صد تومان را به جنس ديگر از اسكناس مثل دينار يا پاون يا دولار بفروشد كه در اين صورت با تفاوت قيمت نيز اشكال ندارد .
< / السؤال = 9256 > < / السؤال = 9233 > < السؤال = 9251 > ( مسأله 2084 ) جنسى را كه در غالب شهرها با وزن ، يا پيمانه مىفروشند و در بعضى از شهرها با شماره معامله مىكنند ، احتياط واجب آن است كه آن جنس را به زيادتر از آن نفروشند . و در صورتى كه شهرها مختلف باشند و چنين غلبه‌اى در بين نباشد حكم آن در هر شهرى بر طبق معمول آن شهر است .
< / السؤال = 9251 > < السؤال = 9231 > ( مسأله 2085 ) اگر چيزى را كه مىفروشد و عوضى را كه مىگيرد اگر از يك جنس نباشد زيادى گرفتن اشكال ندارد پس اگر يك من برنج بفروشد و دو من گندم بگيرد معامله صحيح است .
< / السؤال = 9231 > < السؤال = 9231 > < السؤال = 9246 > ( مسأله 2086 ) جنسى را كه مىفروشد و عوضى را كه مىگيرد ، اگر از يك چيز عمل آمده باشد . بايد در معامله زيادى نگيرد ، مثلا اگر يك من روغن گاو بفروشد و در عوض آن يك من و نيم پنير گاو بگيرد ، ربا و حرام است و همچنين است اگر ميوه رسيده را با ميوه نارس آن معامله كند نمىتواند زيادى

357

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخوئي    جلد : 1  صفحه : 357
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست