responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخوئي    جلد : 1  صفحه : 173


< / السؤال = 2760 > < السؤال = 2762 > ( مسأله 1009 ) اگر يكى از كلمات حمد يا سوره را نداند ، يا عمدا آن را نگويد يا بجاى حرفى حرف ديگر بگويد ، مثلا بجاى ( ض ) ( ظ ) بگويد يا جائى كه بايد بدون زير و زبر خوانده شود ، زير و زبر بدهد ، يا تشديد را نگويد نماز او باطل است .
< / السؤال = 2762 > < السؤال = 2762 > ( مسأله 1010 ) اگر انسان كلمه‌اى را ياد گرفته صحيح بداند و در نماز همان طور بخواند ، و بعد بفهمد غلط خوانده لازم نيست دوباره نماز را بخواند .
< / السؤال = 2762 > < السؤال = 2784 > ( مسأله 1011 ) اگر زير و زبر كلمه‌اى را نداند ، يا نداند مثلا كلمه‌اى به ( س ) است يا به ( ص ) بايد ياد بگيرد ، و چنانچه دو جور يا بيشتر بخواند مثل آن كه در ( ( اهدنا الصراط المستقيم ) ) صراط را يك مرتبه با سين و يك مرتبه با صاد بخواند ، نمازش باطل است . ولى اگر آن كلمه‌اى را كه دو جور خوانده از اذكار باشد ، و غلط خواندنش از ذكر بودن خارجش نكند نمازش صحيح است .
< / السؤال = 2784 > < السؤال = 2767 > ( مسأله 1012 ) اگر در كلمه‌اى واو باشد و حرف قبل از واو در آن كلمه پيش داشته باشد ، و حرف بعد از واو در آن كلمه همزه باشد ، مثل كلمه ( ( سوء ) ) بايد آن واو را مد بدهد يعنى آن را بكشد ، و هم چنين اگر در كلمه‌اى ( ( الف ) ) باشد و حرف قبل از الف در آن كلمه زبر داشته باشد و حرف بعد از الف در آن كلمه همزه باشد مثل ( ( جاء ) ) بايد الف آن را بكشد ، و نيز اگر در كلمه‌اى ( ( ى ) ) باشد و حرف پيش از ( ( ى ) ) در آن كلمه زير داشته باشد و حرف بعد از ( ( ى ) ) در آن كلمه همزه باشد مثل ( ( جئ ) ) ، بايد ( ( ى ) ) را با مد بخواند و اگر بعد از اين حروف ( ( واو و الف و يا ) ) بجاى همزه حرفى باشد كه ساكن است يعنى زير و زبر و پيش ندارد باز هم بايد اين سه حرف را با مد بخواند ، مثلا در ولا الضالين كه بعد از الف ، حرف لام ساكن است ، بايد الف آن را با مد بخواند ، و چنانچه به دستورى كه گفته شد رفتار نكند ، احتياط واجب آنست كه نماز را تمام كند و دوباره بخواند .
< / السؤال = 2767 > < السؤال = 2764 > ( مسأله 1013 ) احتياط مستحب آنست كه در نماز ، وقف به حركت و وصل به سكون ننمايد ، و معناى وقف به حركت آنست كه زير يا زبر يا پيش آخر

173

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الخوئي    جلد : 1  صفحه : 173
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست