سؤال : در مورد قصاص اطراف بفرماييد : الف ) آيا مجنى عليه مىتواند بخشى از قصاص را اجراء و بخش ديگر را عفو نمايد ؟ ( مثلا : جانى دست مجنى عليه را از كتف قطع كرده است ; مجنى عليه خواهان قطع دست جانى از آرنج باشد ) . ب ) آيا مىتواند براى قسمتى از جنايت طلب قصاص كرده و براى بخش ديگر ديه بگيرد ؟ ج ) آيا مىتواند براى قسمتى از جنايت طلب قصاص كرده و نسبت به بخش ديگر مصالحه كند ؟ د ) آيا رضايت و عدم رضايت جانى در سه حالت فوق ، تأثيرى خواهد داشت ؟ جواب : ( باسمه جلت اسمائه ) الف ) ظاهرا جائز باشد ، در صورتى كه قصاص آن بخش اشد نباشد ، و احتمال سرايت ببخش ديگر يا به نفس نباشد ، پس در مثال مذكور در سؤال جائز است قطع يد از آرنج . ب ) چنانچه بخش ديگر ديه مقدرى داشته باشد مانند مثال در سؤال جائز نيست . و اگر ديه مقدرى نباشد مانند آن كه كف دست و بعض ذراع را قطع كرده باشد جائز است كه كف را قطع نموده وارش بعض ذراع را بگيرد . ج ) و يا مصالحه نسبت به آن بعض بنمايد . د ) در موارد عدم جواز كه اشاره شد اگر جانى راضى باشد . بتبعيض مسأله به اين وضوح نيست و خالى از اشكال نيست . ( تاريخ جواب استفتاء : 8 صفر 1419 )