نام کتاب : الطب الكبير يا فرشته نجات ( فارسي ) نویسنده : محمد سرور الدين جلد : 1 صفحه : 208
زندگانى مىنمايند . خيلى پر زور وتنومند هستند . بسيارى از قبايل عرب مىباشند كه تنها از خرما وشير شتر ونان زيست كرده ودر تمام مدت عمر گوشت بلب آنان نمىرسد ، همچنين خيلى كم خوراك هستند ، ولى در نيرومندى وچالاكى وزرنگى واستقامت درجلو هواى سوزان وبردبارى ضرب المثل شدهاند . همه ميدانند كه مردمان كوهپايه ودهقانان وبرزگران در همه جاى دنيا از زمان ما قبل تاريخى تا كنون بيشتر از نباتات وميوه زندگانى كرده واز شهريهاى گوشتخوار پرزورترند . ( گارسيلازو ) در تاريخ ( انكاها ) نقل مىكند كه بوميان ( شيلى ) و ( پرو ) گياهخوار بودهاند واين دو ملت توانستند در جلو لشكر اسپانيول ايستادگى نموده ، آزادى خود را نگاه دارند ، از اختصاصات آنها مىنويسد كه تنها با ميوه ونان وسبزى زندگانى ميكردند . مردمان آنها خيلى زيبا وخوش اندام بوده ، اخلاق خوب وعادات آرام و مهربان داشتند ، او ميافزايد كه زنان آنها لطافت وجوانى خود را تا بيش از سن شصت ودو سالگى نگاه ميداشتند . دسته اى از رهبانان مسيحى ( تراپست ) هستند كه تمام روز را كارهاى شاقه و زراعت مىنمايند . خوراك آنان منحصر است به نباتات ، حتى مواد حيوانى را هم نمى خورند . مطابق عقيدهء اطباء خيلى سالم وخوش بنيه هستند ، همچنين عمر درازى مينمايند . در ايران بسيارى از طوايف باديه نشين فقط ازگياه ها ونان وشير چارپايان زندگانى مىكنند وتمام روز را زحمت ميكشند . در دشتستان فارس قبيله هائى مسكن دارند كه خوراك آنها منحصر به خرما وآرد ونخودچى است وهميشه در گردش بوده ، خيلى قوى وچالاك مىباشند ، ولى ايرانى شهر نشين از روى تقليد اروپائيها همچنين اغلب بيش از آنها گوشت مىخورند وناخوشيهاى آن ، روز بروز زيادتر مىشود اما در ولايات مردمان كوهپايه وروستا تقريبا گوشت نمىخورند وخيلى سالم تر از اهالى شهر مىباشند .
208
نام کتاب : الطب الكبير يا فرشته نجات ( فارسي ) نویسنده : محمد سرور الدين جلد : 1 صفحه : 208