نام کتاب : الطب الكبير يا فرشته نجات ( فارسي ) نویسنده : محمد سرور الدين جلد : 1 صفحه : 193
در جاى ديگر گفته : ( حيوان حقوق خود را در مقابل خدا دارد . . حيوان پر از اسرار تاريك است . دنياى بيكران خوابها ودردهاى زبان بسته ! . . اما نشانيهاى آشكار اين دردها را بزبان بى زبانى بيان مىكند . تمام طبيعت بر ضد بربريت آدميزاد مينمايد كه برادر زير دست خود را پست ميشمارد ، شكنجه مىكند اعتراض نموده و طبيعت او را در جلو كسيكه هر دوى آنان را آفريده ، محكوم مىسازد . . ) ( زندگانى ، مرگ وكشتارى كه خوراك حيوانى تحميل مىنمايد اين مسألة تلخ از جلو چشم من ميگذرد . چه كشمكش جانگدازى ! يك كرهء ديگرى را آرزو بكنيم كه درندگيهاى سرنوشت وپستيهاى اين زمين از ما دور بشود . ) لامارتين شاعر حساس فرانسوى اشعار زيادى در خصوص گياهخوارى گفته است از جمله يك بيت او اينست : ( گوشت حيوانات مانند شكنجهء روح فرياد ميكشد و مرگ در درون تو توليد مرگ مىكند . ) فيلسوف بزرگ ونويسندهء نامدار روسى تولستوى مىنويسد : ( عادت گوشتخوارى بازماندهء ازمنهء بربريت است وظهور گياه خوارى بايد خيلى طبيعى و اولين اثر تعليم و تربيت بشمار بيايد . ) دانشمند بزرگ ( فابر ) نوشته : ( اين است گوشت گاو ، گوسفند وپرندگان ، چقدر ترسناك مىباشد . اين بوى خون ميدهد ، اين از كشتار سخن مىراند . اگر كسى مى انديشيد جرئت نمى كرد سر سفره بنشيند ) . ( گوتييه ) كه يكى از استادان بزرگ شيمى معرفة الحيات مىباشد راجع به گياهخوارى مىگويد : ( اين طرز خوراك را مىشود از روى عقل پذيرفت وهمه كسانيكه تكاپوى كمال مطلوب تكوين وتربيت نژادهاى آرام ، باهوش وخوش سليقه ، ولى پر نسل وقوى وزرنگ وچالاك را مىنمايند تمجيد وستايش خواهند كرد . ) پروفسور ( شارل ريشه ) اظهار ميدارد : ( . . باقى مىماند بدانيم كه خوراك حيوانى لازم است يا نه . هزار مرتبه نه . اين خوراك لازم نيست همه چيز گواهى ميدهد واين الفباى علم الاعظاء است . )
193
نام کتاب : الطب الكبير يا فرشته نجات ( فارسي ) نویسنده : محمد سرور الدين جلد : 1 صفحه : 193