نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ جلد : 1 صفحه : 71
به احتمال ، اقبال خالى از افزوده ديگران نيز نمى باشد . مجلسى ( در بحار ج 95 صص 227 - 228 ) ضمن ياد از دعاى امام حسين [ ع ] در روز عرفه ( نك : اقبال 557 - 566 / 39 3 - 350 ) مى گويد : قسمت پايانى آن عباراتى صوفيانه است كه با ادعيه ائمه [ ع ] سازگارى ندارد و در روايت ديگرى از اين دعا در زائر ابن طاووس و " البلد " كفعمي و حتى برخى از نسخههاى خود اقبال نيامده است . مجلسى معتقد است كه اين بخش از طرف شيخى صوفي يا در تأليفى بوده كه ابن طاووس از آن نقل كرده يا ( به احتمال بيشتر ) مستقيما در اقبال ، افزوده شده است . دو چاپ سنگى اقبال ملاحظه شد : [ ايران ] 1314 [ = اقبال 1 ] ، تهران 1320 و تجديد چاپ 1390 و 1407 [ = اقبال 2 ] . بايد چند نكته را ياد آور شويم : 1 : آنكه نسخههاى موجود مضمار فاقد آغاز است و متن از نيمه باب اول شروع مى شود . در اينجا 37 باب وجود دارد كه هر كدام از آنان داراى چندين فصل است اين واقعيت كه ابتداى مضمار و نيز عنوان آن در نسخههاى موجود اقبال وجود ندارد نشانگر آنست كه در زمانى بدين توجه نداشته اند كه مضمار تأليف مستقلى بوده است و اين مى تواند شمول اقبال را بر آن توجيه كند . در اقبال 2 " بسمله " را قبل از متن مضمار افزوده اند ولى در همان جا در اقبال 1 " بسمله " وجود ندارد . 2 : در اقبال 1 ( اما نه چ 2 ) جدول محتواى مضمار آمده است ( صص 300 - 301 ) . مؤلف آن محمد مهدى الاصفهانى اين كار را به دليل آنكه ابتداى مضمار ( كه احتمالا چنين فهرستى را داشته همانطور كه ديگر تأليفات ابن طاووس آن را دارد ) را در دست نداشته انجام داده است ، اين جدول كامل نيست و در سى و دومين باب ( از تمامى م / 71 , 128 / p , ite anthology , asht , chittic / w
. متن اين دعا را ابن عطاء الله الاسكندرى ( م 709 ) در الحكم العطائية [ شرح الحكم العطائية بيروت ، دار المعرفة ص 462 ] آورده كه برخى در اصل دعا از انشاء خود وى مى دانند و طبعا بر اين باورند كه كسى كه آن را در اقبال وارد كرده كسى جز ابن طاووس ( م 664 ) بوده است . اين در صورتى است كه ثابت شود دعا از انشاء خود ابن عطاء الله است در اين باره نك : , 1 / no , i / vol , sophia perennis / , ite islam , ashadhili presence in sht , chitick / w / 100 - 97 / pp , 1975 و نيز
. متن اين دعا را ابن عطاء الله الاسكندرى ( م 709 ) در الحكم العطائية [ شرح الحكم العطائية بيروت ، دار المعرفة ص 462 ] آورده كه برخى در اصل دعا از انشاء خود وى مى دانند و طبعا بر اين باورند كه كسى كه آن را در اقبال وارد كرده كسى جز ابن طاووس ( م 664 ) بوده است . اين در صورتى است كه ثابت شود دعا از انشاء خود ابن عطاء الله است در اين باره نك : , 1 / no , i / vol , sophia perennis / , ite islam , ashadhili presence in sht , chitick / w / 100 - 97 / pp , 1975 و نيز
71
نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ جلد : 1 صفحه : 71