responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ    جلد : 1  صفحه : 106


دستنويس ( كه اندكى خوردگى يافته ) امروز در تستر در دست اعقاب سيد نعمت الله جزائرى موجود است ( حقايق ص 190 ) . اين تنها تأليف ابن طاووس است كه نسخه‌اى از خط خود وى باقى مانده است . ارجاعاتى كه در ذريعه از ملاحم آمده مربوط به نسخه‌اى است كه آقا بزرگ در دست داشته و از نسخه ء دستنويس مؤلف ، استنساخ شده بوده است . اين يكى از دو نسخه‌اى بود كه در تهيه چاپ اول ملاحم از آن استفاده شده است ( نك‌ : مقدمه ء محقق ص 11 ) . ملاحم 2 ( بيروت 1408 ) بر مبناى چ نجف مى باشد .
55 . التشريف بتعريف وقت التكليف ذريعه 26 / 210 ش 1064 .
ابن طاووس اين تأليف را در پانزده همين سالگرد تولد فرزندش محمد يعنى 9 محرم 658 تأليف كرده است ( التشريف ص 5 ) . ابن طاووس تأكيد مى كند كه انسان بايد روزى كه به تكليف مى رسد جشن بگيرد . او مى گويد : پيش از اين اهميت كافى به " موقع تكليف " داده نمى شده و به خويشاوندان خود توصيه مى كند با سپاس از خداوند و دادن صدقه به اين " موقعيت " اهميت بدهند ( التشريف ص 5 ، 7 ، 15 - 16 ) . ابن طاووس پيش از آن نيز به اين نكته اشاره كرده ( كشف 29 ، 31 ) و تعهد كرده بود در صورتى كه فرزندش پانزده ساله شده و او زنده باشد يكصد و پنجاه دينار صدقه بدهد ( ده دينار براى هر سال زندگى محمد ) ( كشف 87 ) .
كتاب " تشريف " در روز چهارشنبه 14 ربيع الثاني 658 و روز سه شنبه 7 جمادى الاول 658 در خانه ء ابن طاووس در مقتديه بر تعدادى از علما قرائت شده است .
به اين عالمان اجازه ء روايت همه ء كتب ابن طاووس داده شده بود . نسخه ء دستنويس در دست شهيد ثانى بوده و وى از آن ، نسخه‌اى براى خود استنساخ كرده است ( تاريخ اتمام


. نسخه‌اى از " الملاحم والفتن " از سده ء هفتم كه نسخه مؤلف دانسته شده ( و ظاهرا همان نسخه ء مورد بحث در متن است ) به شماره ء 5227 در كتابخانه ء دانشگاه تهران نگهدارى مى شود نك‌ : فهرست نسخه‌هاى خطى دانشگاه ج 15 ص 4165 . م

106

نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ    جلد : 1  صفحه : 106
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست