responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تذكرة القبور ( فارسي ) نویسنده : الشيخ عبد الكريم گزي    جلد : 1  صفحه : 64


< فهرس الموضوعات > در شرح حالات ملا محمد تقى مجلسى و بعضى از مصنفات آن مرحوم < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > در ذكر مكاشفه از مرحوم ملا محمد تقى مجلسى ( ره ) < / فهرس الموضوعات > ديگر قبر آخوند ملا محمد تقى مجلسي است ، عقب قبر آقا ميرزا محمد على واقع است كه طرف بالاى سر او به ديوار قبر سنگ لوح نصب است و چند شعر با تاريخ در آن است .
و او پسر ملا مقصود على نطنزى است . و بعضى نظيرى گفته و از دهات عربستان دانسته اند كه ظاهرا شاعر بوده و تخلص او مجلسي بوده كه اين غزل كه اولش اين است منسوب به او است : تا شد قدح كش از مى عشق آرزوى ما * بر دوش مى كشند ملا يك سبوى ما اگر چه بعضى گفته اند " مجلس " اسم ده ايشان بوده يا آنكه چون قنداقهء آخوند ملا محمد باقر را در مجلس امام عصر ( عجل الله تعالى فرجه ) حاضر كرده ، " مجلسي " گفته اند . به هر حال آخوند ملا محمد تقى از اهل رياضت و عبادت و ذكر و فكر ، و عالمى با تحقيق ، سيما در رجال و شرح معانى و دقايق اخبار ، كتاب شرح مشيخه در رجال دارد خيلى با فائده است ، و دو شرح بر من لا يحضر نوشته ( يكى فارسي كه معروف است ، ديگرى عربي كه روضة المتقين است ) ، و حواشى بر اصول كافى كه اخبار مشكله را حل نموده ، و رسالهء حديقه فارسي ، در مسألةء عمليه براى عوام نوشته كه طريق احتياط هم دست داده است و تا كنون هم نزد بعضى از عرفا و صوفيه شيعه عمل به او مى نمايند . حتى آنكه مرحوم آقا محمد بيد آبادى ، مرحوم آخوند ملا على نورى را اوايل به عمل او در مقام احتياط وا داشته ، ديگر شرح صحيفه ، و رساله رضاع ، و رساله اوزان ، و غير اينها .
و از او كرامات نقل شده . و در سند زيارت " جامعه " خودش نوشته كه در زيارت جناب امير ( عليه السلام ) مكاشفات روى داده در آن عالم يا ميان خواب و بيدارى ديدم در سر من رأى هستم و حرم با زينت و ارتفاع و بر قبر عسكريين لباس سبز بهشتى و امام عصر ( عجل الله فرجه ) نشسته تكيه به قبر ، رو به در بنا كردم زيارت جامعه را بلند مثل مداح خواندن . چون كه تمام شد امام ( ع ) فرمود : خوب زيارتى است . عرض كردم : زيارت جد شما است ( و اشاره به قبر كردم ) فرمود :

64

نام کتاب : تذكرة القبور ( فارسي ) نویسنده : الشيخ عبد الكريم گزي    جلد : 1  صفحه : 64
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست