نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 2478
بسم الله الرّحمن الرّحیم الهی انطقنی بالهدی والهمنی التقوی
در تفسیر سورِی الرحمن دراین جلسه رسیدیم به «الرحمن علم القرآن خلق الانسان» که شاید بشود راجع به انسان شناسی مطالبی را مطرح کرد «خلق الانسان» خداوند همه چیزی را آفریده «الله خالق کل شیء» اینکه خداوند «خالق کل شیء» بعد میگوید «خلق الانسان» این پیداست حساب انسان با کل شی جداست آخر یکوقت آدم وارد میشود میگوید سلام علیکم بعد به یک نفر میگوید سلام علیکم این پیداست که این یک آدم دیگری است با باقیها فرق میکند. == آفرینش انسان، نشانه رحمت خداوند==
«الله خلق کل شیء» بعد اینجا میگوید «خلق الانسان» مثل شخص پیغمبر«صلی الله علیه وآله» خدا در یک جا میگوید «رب کل شی»، «الحمدلله رب العالمین» یعنی پروردگار همه، بعد میگوید «قل اعوذ برب الناس» یک جای دیگر میگوید «ربکم ورب آبائکم» یک جا میگوید «ان ربک» ببینید «رب العالمین» پروردگار هستی پروردگار انسان پروردگارشما «ربک» پروردگار تو، به پیغمبر «صلی الله علیه وآله» این پیداست حساب پیغمبر«صلی الله علیه واله» از همه چی؟ جداست. خالق کل شیء هر چیزی را آفرید بعد میگوئیم «خلق الانسان» انسان را آفرید راجع به آفرینش انسان قرآن چند تعبیر دارد اول میگوید هیچی، هیچی هیچیها! اول میگوید پوک پوک هیچ هیچ «لم یک شیئا» یعنی هیچی بودید بعد میگوید میدانی «لم یک شیئا مذکورا» اول میگوید هیچی بودی بعد میگوید چیزی شدید اما قابل ذکرنبودید ببینید، بعد میگوید حالا هم که قابل ذکر شدید خیلی پست بودید «ماء مهین» مهین از اهانت مهین عربی، مهین فارسی یعنی ماه اسم دخترها مهین است یعنی از ماه گرفته شده مهین عربی فرق میکند با مهین فارسی اول میگوید هیچ بعد میگوید نه از هیچی آمدی بیرون ولی «لم یک شیئا مذکورا» قابل ذکر نبودید بعد میگوید حالا هم که قابل ذکر شدید «ماء مهین» یعنی پست بعد میگوید بعد میگوید «نطفه امشاج» مخلوط، بعد میگوید علقه بعد میگوید مضقه گوشت بسته، علقه گوشت بسته، بعد میگوید استخوان بعد میگوید روی استخوان همینطور گام به گام این «الرحمن علّم القران َخلق الانسان». انسان خیلی موجود عجیبی است شاید 20 امتیاز انسان داشته باشد حالا من نمیدانم چند تا نوشتهام 20امتیاز دارد که هیچ موجود دیگری ندارد حالا بد نیست تحت این عنوان تیتر خواسته باشیم بدهیم امتیازات بشر: امتیازات جسمیاش، امتیازات روحیاش، اصلاً ویژگیهای بشر، انسان یک ویژگیهایی دارد بیخود نیست که میگوید «خلق الانسان» من انسان را آفریدم یعنی پیداست یک. . . ویژگیهای انسان از نظر تکاملی که گفتیم نطفه، علقه، مضقه، تا بصورت انسان در میآید از این جهت. . . == قدرت تسخیر طبیعت از امتیازات انسان==
2) از جهت اینکه نیازهایش را میتواند تامین کند از همه چیزی استفاده میکند از نور از کهکشان از حیوانات دریایی از برگ درخت از جنگل، از اکسیژن، قرآن میگوید «سخر لکم الانهار» «سخر لکم ما فی الارض جمیعا» اصلاً همه چیزی در اختیار شماست اینکه قدرت تسخیر دارد من اینها را بنویسم فکرمی کنم بهتر باشد «خلق الانسان». . . ویژگیهای انسان 1) مراحل طبیعی 2) قدرت تسخیر، انسان قدرت تسخیر دارد موجودات دیگر این قدرت تسخیر را ندارند انسان از همه چیزی میتواند استفاده کند توی آشپزخانه بعضی از زنها از پوست پرتقال مربا درست میکنند. بعضی کشورها از زباله هایشان از فاضلابهایشان استفاده میکنند از چیزهایی که ما فکر میکنیم به درد نمیخورد. . . از آب پنیر چه موادی درست میکند قدرت تسخیری که میتواند از همه چیزی استفاده کند «خلق لکم سخر لکم متاعا لکم» لکم لکم خیلی توی قرآن است همان که شاعر میگوید ابر و باد و مه و خورشید وفلک لکم، تو از همه میتوانی استفاده کنی خورشید از ما استفاده نمیکند ما از خورشید استفاده میکنیم اکسیژن از ما استفاده نمیکند ما از اکسیژن استفاده میکنیم ماهیها از ما استفاده نمیکنند ما از ماهیها استفاده میکنیم یعنی ما به همه محتاجتریم حتی به حیوانات، بهترین لباس ابریشم است مال کرم است به کرم نیاز داریم بهترین غذا عسل است مال زنبور عسل است به زنبور نیاز داریم به گاو نیاز داریم به الاغ نیاز داریم حالا هواپیما اف16 اف14 اف100 ولی باز هم یک جاهایی که کار هواپیما نیست کار الاغ است یعنی چیزهایی آفریده تاریخ مصرف ندارد همیشه انسان نیاز دارد. == گرایشات مثبت و منفی، از ویژگیهای انسان==
از جهت گرایشهای منفی و مثبت موجود عجیبی است قرآن میفرماید «ان الانسان لیطغی» انسان روح طغیان دارد دلش میخواهد همه منافع را جیب خودش کند «هلوعا» حرص میزند «جزوعا» جیغ میزند «منوعا» چیزی به او میدهی منع میکند به دیگران نمیدهد بخل میکند «ظلوم» ظلم میکند «جهول» خیلی چیزها را نمیداند «عجول، خلق الانسان من عجل» عجله میکند «کفور» کفران میکند عجب موجودی است این بشر«کفور» کفر میورزد «عنود» عناد، لجبازی میکند یعنی اینقدر زمینههای منفی توی انسان است به او میدهی به دیگران نمیدهد بخل میورزد «اذا مسه الشر جزوعا» شر که به او میدهی جیغ میزند جزع، جیغ، داد زدن «واذا مسه الخیر منوعا» وقتی به او میدهی بخل میکند وقتی از او میگیری جیغ میزند در ضمن این گرایشهای مثبت هم دارد. گرایشهای مثبت چیه؟ خوبی را دوست دارد اصلاً دزدها هم یک جوریند که خوبی را دوست دارند گاهی چند تا شریک میروند با یک وانتی با ماشینی یک چیزی را میدزدند میگویند ببین کارمان موفقیت آمیز بود حالا بیا عادلانه تقسیم کنیم یعنی با اینکه اصل کارشان غلط و اشتباه است جنسشان دزدی است اما دم از عدالت میزند. خودش چشم چرانی میکند به دختر مردم نگاه بد میکند اما وقتی میخواهد داماد شود به مادرش میگوید ببین یک دخترپاک برای من پیدا کن، چشمهای خودش پاک نیست اما با اینکه چشمهای خودش پاک نیست در ازدواج دنبال آدم پاک میگردد خودش چیزی به او بدهی برمی دارد اما اگر خودش مال داشته باشد به یک آدم امین میسپارد میگوید تو آدم سالمی هستی این پول پهلوی تو امانت باشد یعنی با اینکه امین نیست امانت را دوست دارد. بچهای سیب به شما داده میگوید این سیب را بگیر من بروم دستهایم را بشورم برمی گردم تا میرود شما سیبش را میخوری بر میگردد نگاهی میکند گریه میکند میخواهد بگوید این سیب امانت بود تو به امانت خیانت کردی ببین این میفهمد خیانت بد است پس هم گرایش مثبت دارد و هم گرایش منفی دارد. گرایش مثبت چیه؟ «حبب الیکم الایمان» یعنی ایمان را دوست دارد به هر کدام از آدمها بگویند ایشان در طول عمرش دروغ نگفته میگوید عجب! در عمرش دروغ نگفته، سلام علیکم یعنی پهلویش خم میشویم خودمان دروغ میگوئیم اما خوشمان میآید که این آدم در عمرش دروغ نگفته «حبب الیکم الایمان» یعنی ایمان را پهلوی شما محبوب قرار داد «و زینه فی قلوبکم» اینهایی که مینویسم آیههای قرآن است یعنی در دل شما ایمان را زینت قرار داد اینها خیلی مهم است «فالهمها فجورها وتقواها» اگر اینها نبود انسان رشد نمیکرد گرایشهای مثبت در انسان هست این هم یکی. انسان موجودی است مسئولیت پذیر حیوانات دیگر اینطور نیستند حیوان مسئولیتی ندارد «الرحمن علّم القرآن خلق الانسان» انسان چی چی است كه خداوند اینقدر روی آن مانور میدهد میگوید من انسان آفریدم. == اختیار و آزادی، از موهبتهای الهی به انسان==
انسان انتخابگر است، انسان آزاد است میتواند این کار را انجام بدهد یا انجام ندهد دلیل آزادی انسان را یکوقت گفتهام دوباره تکرار کنم من چهار تا دلیل برایتان میگویم که، آخر بعضیها میگویند وا0لله اینطور شد کاریش نمیشود کرد این جور آفریده شده گلش این جور سرشته شده، نه اینطور نیست انسان آزاد است چهار تا دلیل برای آزادی انسان میگویم دلیلهای وجدانی نه دلیل عقلی است نه دلیل قرآنی دلیل وجدانی است انسان شک میکند یا نه؟ همین که شک میکنی که این کار را بکنی یا این کار را نکنی پیداست آزاد هستی میتوانی انجام بدهی میتوانی انجام ندهی شک دلیل اینست که انسان آزاد است انتخابگر است. دوم: پشیمان میشوی یا نه؟ هر که پشیمان میشود پیداست آزاد است میتوانست این کار را انجام ندهد غصه میخورد که چرا انجام داد پس پشیمانی یک، شک دو. انتقاد میکند از کسی چرا این کار را کردی همین که به رفیقات انتقاد میکنی که چرا این کار را کردی یعنی چه؟ یعنی میتوانستی این کار را نکنی پس آزاد بودهای تعلیم و تربیت هم دلیل بر آزادی انسان است اینکه شما بچهات را میدهی تربیت کنند یعنی بچهِی شما میتواند خوب بشود میتواند بد بشود شما میفرستی پهلوی یک مربی که خوب بشود پس چهار دلیل وجدانی برای اینکه انسان آزاد است 1) شک 2) پشیمانی 3) انتقاد 4) تعلیم و تربیت. اینها دلیلهای وجدانی است آنوقت دلیل عقلی هم داریم دلیل قرآنی هم داریم «فمن شاء فلیؤمن ومن شاء فلیکفر» «انا هدیناه السبیل» « اما شاکرا و اما کفور» ما راه را نشان میدهیم یک عده قبول میکنند یک عده قبول نمیکنند انسان انتخابگر است دیگر چی؟ انسان میتواند تغییر روش بدهد انسان علیه خود کودتا میتواند بکند یک راهی را رفته یک مرتبه بر میگردد دریک لحظه میتواند فرمان را کج کند اینطور نیست که حالا بابا دیگر چارهای نیست نه، تصمیم بگیرد میشود مثلاً درس نمیخواند یک مرتبه جدی میشود جدی است یک مرتبه درس را کنار میگذارد(توبه می کند اصلاً معنای توبه یعنی یکمرتبه 180 درجه عوض می شود موجودات دیگر یکمرتبه گردو نمی تواند اسفناج بشود اسفناج نمی تواند هندوانه بشود کره خر نمی تواند گوساله بشود گوساله نمی تواند گاو بشود موجودات گیاه و حیوان واینها نمی توانند ولی انسان می تواند یزیدی است حسینی بشود.) خدا چی چی آفریده؟ اصلاً کل کرهی زمین توی انسان است(اتزعم انك جرم صغیر) شعری هست منسوب به آقا امیر المو منین(علیه السلام) میگوید تو فكر میكنی كه یك موجود كوچك هستی(وفیك انطوی العالم الاكبر) یك هستی در تو خلاصه شده یعنی تو ماكت هستی، هستی(اگر در هستی رودخانه هست در تو هم رگ است خونهای جاری، اگر در هستی كوه است در تو هم قلهی دماوند این دماغت هست، اگر در هستی گیاه هست در تو هم مو هست اگر در هستی غار است سوراخ گوش تو هم مثل غار میماند اگر در هستی آب شور و شیرین هست در بدن تو هم آب شور و آب شیرین هست اگر در هستی كوه است در بدن شما هم استخوان است اگر در هستی معادن زیادی است در تو هم استعدادهای متنوعی است اگر كرهی زمین حركت میكند تو هم حركت میكنی امیرالمؤمنین(علیه السلام) میفرماید) == گستردگی ظرفیت و استعدادهای بشری==
یك جهان در تو خلاصه شده است ابر و باد و مه خورشید. . . «الرحمن خلق. . . علم القرآن خلق الانسان». از جهت استعدادها و ظرفیتها، هفتم: از جهت استعدادها انسان خیلی استعداد دارد همهی مردم نابغه هستند الا. . . منتهی افرادی كه میگویند ما نابغه نیستیم سر نخ نبوغشان را پیدا نكردهاند ممكن است یك كسی در یك رشتهای شكست بخورد من بارها گفتهام داروین. . . اینرا از مرحوم مطهری شنیدهام مرحوم مطهری میفرمودند داروین در دو تا دانشكده شكست خورد در دانشكدهی پزشكی چون باباش پزشك بود میخواست پسرش هم پزشك بشود شكست خورد رفت دنبال آخوندی چون باباش ضمن اینكه پزشك بود روحانی مسیحیت هم بود در رشتهی علوم مسیحیت كه كشیش، عالم مسیحیت بشود در دو رشتهی روحانیت و پزشكی شكست خورد در رشتهی علوم طبیعی شد داروین حالا كار نداریم نظریه هایش رد شده است ولی بالاخره. . . انسان ظرفیت دارد حتی آنهایی كه بابا بالای سرشان نیست ظرفیتهای عجیبی دارند هم مثبت هم منفی، ظرفیت مثبت: امام خمینی(رحمه الله علیه) یتیم بود ظرفیت منفی، صدام هم یتیم بود آقا سید عبدالهادی از مراجع تقلید یتیم بود، هیتلر هم یتیم بود، ما یتیمهایی را داریم هم یتیمهای برجستهی مثبت هم یتیمهای برجستهی منفی انسان ظرفیت دارد زود میتواند خودش را. . . اینطور نیست كه والله حالا ما پول نداریم كتابخانه نداریم كامپیوتر نداریم بابا بالای سرمان نیست حالا كه نمیدانم مدرسهمان چطور است، حالا كه ما روستا هستیم، حالا كه حالا كه، نه افرادی هستند با بسیاری امكانات كم، رشد جهشی دارند و افرادی هستند با همهی امكانات. . . این هنر آشپزی شماست بعضی زنها از سیب زمینی غذا درست میكنند كه آدم از خوشمزگی انگشتهایش را میجود بعضی خانمها هم گوشت گوسفند را با برنج رشت برمی دارد كوفتهاش میكند كه آدم نمیتواند بخورد این هنر آشپزی غیر از داشتن امكانات است. انسان كیه؟ بی نهایت طلب است امام(رحمه الله علیه) یك نامه ای نوشت به گورباچف رهبر شوروی كه مادیت انسان را سیر نمیكند انسان موجودی است كه جز خدا او را سیر نمیكند حالا اگر همهی طلاها را هم به او بدهند آرام است؟ نه، هیچوقت انسان سیر نمیشود اتفاقاً بعضیها كه دارند حرصشان بیشتر است، دنیا مثل آب دریا است هر چه بیشتر بخوری تشنهتر میشوی و لذا داریم(عز القناع) اگر قانع بودی عزیز هستی اگر قانع نباشی اگر همهی دنیا را هم به تو بدهند. . . داریم اگر میخواهی بسات باشد همین كه هست بس است اگر هم میخواهی بس نباشد همهی دنیا را هم به تو بدهند. . . قناعت مهم است انسان بی نهایت طلب است فقط خدا میتواند او را سیر كند بی نهایت وگرنه حالا بگو. . . الان اینجا كه ما هستیم باغ فین است حالا چه شاهی چه شاهزادهای چه نمیدانم كی همهی جاهایی كه مال شاها بوده كاخها باغها مثلاً حالا فكر میكنید كسانی كه توی این باغها مینشستند حالا قلیان میكشیدند یا تفریحی میكردند یا كامیابی میكردند مثلاً حالا قانع بودهاند؟ انسان بی نهایت طلب است و جز خدا او را سیر نمیكند. نهم: از جهت ساختمان بدنی ساختمان انسان با همه فرق دارد تمام موجودات دمری هستند یعنی حیوانات همه افقی هستند حیوانات دریایی افقی هستند صحرایی دریایی همه افقی هستند تنها موجود عمودی و سیخكی انسان است همه دمر هستند جز انسان «لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم» ساختمان انسان. . . (یكی از بستگان نزدیك ما متخصص ارتوپدی است كه حالا دارد فوق تخصص اش را می گذراند پریشب منزل ما بود نمی دانم لك لك اردك اسم یكی از این پرنده ها را برد می گفت این چون پزشك است تخصص اش ارتوپدی است می گفت این پایش كه می شكند خاك مخصوصی هست كه چسب خاصی دارد می گفت آب بر می دارد آن خاك را گل می كند بعد قسمت شكستگی اش را خودش توی آن می غلتد بعد می رود آفتاب می خوابد خشك می شود می گفت عین دستی كه ما توی گچ می گذاریم این حیوان اتوماتیك این كار را می كند. منتهی خوب اینها محدود هستند ما انسان تا بی نهایت می تواند كار بكند. می گفت مار از تنه ی درخت می رفت بالا سراغ لانه خواستیم مار را بكشیم گفتیم بالاخره آن صاحب لانه فكری می كند برای دشمن خودش تماشا كنیم می گفت ماد ر ه آمد دید عجب مار دارد می آید بالا پرید سر یك شاخه ی دیگر یك چیزی را برداشت و زیر نوكش پنهان كرد آمد نشست تا مار دهانش را باز كرد اینرا قشنگ انداخت توی دهان مار رفت به دهانش و فوری برگشت یعنی حسابی نشانه گیری دفاع. . . دنیای پر از اسرار است، نهنگ توی دریا ماهی می خورد آشغالها و جرم ماهی می رود لای دندانهایش می خواهد خلال كند مسواك كند می آید روی آب دهانش را باز می كند پرنده ای دیگر مثل كبوتر دو تا شاخ دارد روبه زمین و آسمان مثل كلنگ دو سره این پرنده هم توی هوا گرسنه اش می شود می آید توی دهان این می نشیند آشغالهای لای دندان این را می خورد این هم می خواهد ببلعدش این سیخكها می رود توی دهانش مجبور است آنرا باز بگذارد دندان او مسواك می شود شكم او هم سیر می شود یعنی رزق پرنده را توی هوا لای دندان نهنگ توی اقیانوس می گذارد خداوند طراحی كرده«وما من دابه» حتی یك آیه توی قرآن داریم می فرماید یك موجوداتی كه نمی توانند رزق خودشان را پیدا كنند یعنی دست پا چلاق هستندخداوند به یك نحوی رزق این را می رساند تدبیر می كند.) == انسان، خلیفه خدا در زمین==
انسان از نظر اینكه خلیفه الله است «انی جاعل فی الارض خلیفه» دهم: خلیفهی خداست آقای قرائتی این حرفهای خودت امروز میخواهی بگوئی چه؟ میخواهم بگویم اگر انسان بفهمد كه چه موجودی است خودش را با یك آدامس و شكلات خودش را با یك عكس و فیلم خودش را با یك سیگار و با یك حرف چرت و پرت خودش را با یك چشمك و یك بستنی نمیفروشد تمام اینهایی كه خودشان را میفروشند یادشان میرود كه چی هستند اگر انسان بفهمد كیه، برو برویم چی چی بیا برویم نمیآیم آقا ببین نمیبینم این چشم من حیف است آقا این را بگو بابا این زبان من حیف است اگر انسان بفهمد گوشت كیلویی چند هزار تومان است پهلوی گربه نمیاندازد اگر انسان بفهمد كه این طلاست نه حلب حلبی نیست طلاست همینطور راحت این را. . . اینكه ما راحت عمرمان را صرف میكنیم یادمان میرود و قرآن میفرماید وقتی من میخواهم به بشر سیلی بزنم سیلی من به این است كه یادش میبرم كه این چه موجودی است قرآن بخوانم « نسوا الله» اینها خدا را فراموش كردهاند «فانساهم انفسهم» چون خدا را فراموش كرده من هم سیلیاش میزنم كه حالا كه تو خدا را فراموش كرده ایی من هم یك كاری میكنم كه خوت خوت را فراموش كنی یك زنجیر دست میگیرد چهل سانت كنار خیابان میایستد تمام كه شد از این طرف آخر خاصیتش چیه؟ چای آوردند چای شیرین، پهلوی یك كسی قاشق چای خوری را برداشت به هم زد وقتی خورد دید كه خیلی شیرین است گذاشت دو مرتبه قاشق را از این طرف میچرخاند فكر كرد حالا از این طرف كه شیرین شده از اینطرف. . . زنجیر را همچین میكند تمام كه شد. . . همینطور هدر، دیگر اگر ما بفهمیم عمرمان چقدر ارزش دارد دیگر بسیاری از درسهایی كه فایدهای ندارد نمیخوانیم كوه هیمالیا چند متر است؟ خوب حالا این دخترهای دبیرستانی خیلی مهم است این را بدانند این دختر دبیرستانی فردا مادر میشود میزاد باید بداند كه چه عواملی بچهاش را ترسو میكند چه عواملی بچهاش را شجاع میكند اگر ما بدانیم برای چه آفریده شدهایم. . . الكی هر مقالهای را بخوانیم، در آفریقای جنوبی یك موش سه قلو زائید خوب این خیلی دانستنش لازم بود؟ بیائیم جدول حل كنیم خیابان دو حرفی قدیمی تهران؟ ها! ری خوب خیلی مشكلات حل شد. من خیلی غصهی بچهها را میخورم همینطور الكی عمرشان را انگار باد آورده بابا «الرّحمن علّم البیا. . القرآن خلق الانسان» خالق كل شیء میگوید تو را آفریدم با چه ویژگیهایی. . . باقیاش را بخوانم مسجود فرشتهها هستند مهم است خلیفهی خدا مسجود فرشته خداوند به فرشتهها گفت به آدم سجده كنید عجب! فرشته به ما سجده میكند؟ از جهت قدرت تقلید و اثر پذیری 12) از جهت قدرت اثر پذیری انسان میتواند تقلید كند و اثر پذیری این پرندهها طوطیها فوقش مثلاً بتواند سه تا كلمه از انسان یادبگیرد انسان خیلی موجود عجیبی است اثر پذیر است قدرت تقلید دارد هیچ موجودی اینقدر قدرت تقلید ندارد(با كلاغ صبح تا شام ور بروی چند سال خواسته باشی این كلاغ صدای گوساله در بیاورد نمی شود یك گوساله خواسته باشد صدای گنجشك در بیاورد نمی شود انسان قدرت تقلید دارد راحت می تواند كد عوض كند كانال عوض كند.) == الگو شدن و الگو پذیرفتن در مسیر صحیح==
قابلیت الگو شدن دارد انسان میتواند امام بشود قدرت امام شدن را دارد هر یك از شما میتوانید امام بشوید امام؟ بله قرآن بخوانم «وجعلنا للمتقین اماما» قرآن در آخر سورهی فرقان میفرماید بندگان خوب خدا چند تا صفت دارند« وعباد الرحمن» یك دو سه آخرش میگوید بندهی خوب خدا همهاش از خدا میخواهد خدایا من رهبر بشوم شما دعا كنید رهبر بشوید رهبر حق منتهی باید تمرین كنی از حالا برو توی مسجد سعی كن پسر عمویت را هم ببر خطت را خوب كن یك نفر دیگر را هم ببر از حالا سعی كن این كلمه را نگواز حالا سیگار نكش آن هم كه سیگار میكشد. . . یعنی اگر توانستی در یك نفر اثر كنی بعد در دو نفر اثر میكنی بعد در سه نفر اثر میگذاری بعد میشوی امام اما یعنی كسی كه بتواند در دیگران اثر بگذارد وشما هم تمرین كنید جوری نماز بخوانید كه همهی اعضای خانواده به شما نگاه بكنند بگویند. . . میشود انسان در دیگران اثر بگذارد انسان لیاقت دارد اگر لیاقت نمیداشت قرآن نمیگفت «وجعلنا للمتقین اماما» آیهی قرآن است یعنی مردان خدا میگویند خدایا تك تك ما را امام قرار بده یكوقت امام خمینی(رحمه الله علیه) میشود خوب آن. . . ولی هر كس در محلهی خودش در. . . میتواند به دیگران خط بدهد. از جهت اینكه ابدی است انسان موجودی است ابدی 14) همهی موجودات موقت هستند ولی انسان با مردن تمام نمیشود تازه بعد از مردن یك دنیای برزخ داریم بعد از برزخ دوباره همهی این مردهها زنده میشوند مثل خشتی كه میكوبی پخش میكنی دو مرتبه خاكهایش را جمع میكنی باز هم همهن خشت را بسازی قدرت اینكه تا ابد هست. از جهت اینكه تمام حرفهایش حساب و كتاب دارد هر غار غاری معلوم نیست حساب و كتاب دارد ولی قرآن میگوید«مامن قول» لبت را كه تكان میدهی مینو یسیم «الا لدیه رقیب نصیب» روز قیامت لوحی جلوی انسان باز میشود یك دفعه میگویند «اقرا كتابك» بخوان این پروندهی كارهایت است وقتی میخواند میبیند او! همه چیزی را نوشتهاند قرآن بخوانم میگوید «ما لهذا الكتاب» این چیه؟ این چه لوحی است كه جلوی من باز كرده ید «لا یغادرصغیره و لاكبیره الا احصاها» ریز و درشت كارهای من را ثبت كرده هیچ وجودی ریز و درشت كارهایش این رقمی ثبت نمیشود «الرحمن علّم القرآن خلق الانسان». از جهت اینكه قدرت مشورت دارد هیچ حیوانی با همدیگر مشورت نمیكنند كه مشورت. . . قدرت مشورت، این هم از امتیازات انسان است. والسلام علیكم و رحمه الله و بركاته
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 2478