نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 109
بسم الله الرحمن الرحیم الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
بحثمان بنا شد كه بحث ازدواج و مشكلات ازدواج باشد در حدی كه حرف بزنیم و یك چیزهایی كه به ذهنمان میرسد بگوئیم البته ازدواج باید یك ستادی داشته باشد كه همه مسئولین رده بالا عضو آن باشند و خود رئیسهای قبیلهها، رئیسهای هیئتها، ریش سفیدهای فامیل همه جمع بشوند و این مشكل را حل كنند خدا رحمت كند همه گذشتگان را پدرم بازاری بود میگفت ما توی كاشان تصمیم گرفتیم كه هر روزی هر كس بدهی دارد همه دوستان آن بازاری پولهایشان را به او بدهند مثلاً امروز روزی است كه من چك دارم در بانك پول نداشتم چكام بر میگردد همه دوستان پولهایشان را به من بدهند این مشكل من حل بشود بعد مثل یك ماشینی كه توی جوی افتاده است همه اینهایی كه سوار ماشین شدهاند پیاده شوند و این ماشین را بیرون بكشند بعد كیلومتر دو سر پیچ ماشین دیگری افتاده پیاده شویم و آنرا بیرون بكشیم یعنی هر روزی هر كس گیر كرد بسیج شویم برای مشكل. == بسیج عمومی برای رفع مشكل ازدواج==
او در زمانی كه من جوان بودم در قم یكی از استانها طلاباش جلسهای در قم داشتند مثلاً طلاب استان فلان، خود طلبهها یك صندوق داشتند پول توی صندوق میریختند هر طلبهای میخواست داماد بشود چند هزار تومان، چند هزار تومان پول قدیم یعنی باندازه داماد شدنش پول توی صندوق بود یعنی گاهی وقتها این توی فامیل حل میشود گاهی توی كارخانه و شركت حل میشود گاهی توی یك كوچه حل میشود و اگر كارها عمومی باشد چقدر محبت آور است یعنی اگر كسی داماد میشود میبیند كه همه جمع شدهاند برای دامادی این برای جهازیه گرفتهاند این چقدر روابط و علاقهها انس و محبت و ایثار و سخاوت را زیاد میكند این غیر از این است كه آدم از بانك پول بگیرد پول بانك نه سخاوت توی آن هست و نه عاطفه، نه عاطفه تحریك میشود و نه سخاوت شكوفا میشود ولی این كمكهای مردمی اثرش اینطور است. اگر بچه از سینه مادر شیر مكید، یك بچه همسایه را دادند به خانم ما، خانم شما اگر از سینهاش شیر مكید با زن محرم میشود اما اگر همین شیر را بكنند توی شیشه با سر شیشه دهان این بچه بگذارند بچه به مادر محرم نمیشود شیر از شیشه فرق میكند با شیر از سینه كمك مردمی و كمك عاطفی فرق میكند با كمكهایی كه بانك میكند و وام شهرداری آنها هم خوب است اما فرق است بین آن خوبی و این خوبی ما باید یك تصمیمی بگیریم كه اصلاً مسئله ازدواج بیاید جزو موقوفات كسی وقف كند یك پاساژی را مال ازدواج، مزرعهای را وقف كند مال ازدواج، این مسئله ازدواج بیاید توی موقوفات بیاید توی نذرها نذر كنم خدایا اگر این مشكل من حل شد این كار را بكنم و میشود. جمعی از خادمان امام رضا(علیه السلام) تصمیم گرفتهاند كسانی كه شصت سال دارند و توی ایران زندگی میكنند و بعد از شصت سال هنوز نتوانستهاند بروند مكه با این همه قطار و اتوبوس و مینی بوس بعد از شصت سال نتوانسته است برود مشهد و میگفت كه ما همینطور صد تا صدتا مسافر نو برای امام رضا(علیه السلام) میآوریم و چقدر هم امام رضا(علیه السلام) این مسافرهای نو را میبیند راضی میشود شصت سال است كه منتظر او بوده است حالا دست ماموم را به امام وصل میكنیم خیلی كار قشنگی است چند تا خادم در مشهد یك صندوقی گذاشتهاند. . . آقا من اگر مشكلم حل شد چند نفر را داماد میكنم چند نفر را جهازیه میدهم بیاید توی نذرها بیاید توی وقفها. == انجام كارهای تحقیقاتی مفید برای ازدواج==
ازدواج آسان میشود رساله تحقیقاتی برای فوق لیسانسها و دانشجوها بشود مثلاً هست من مقداری از رسالههای دكترا و اینها را دیدهام عوامل مثلاً اختلافات خانوادگی، عوامل طلاق، اینها تحقیقات زیادی شده است اینطور نیست كه نشده باشد اما این یك جوری باشد كه همه در جریان قرار بگیریند(من نمیدانم همه اینهایی كه میگویم همهاش طرح است این دفاتر عقد و طلاق رئیسشان البته من كه اینجا نشسته اما بعنوان یك طلبه حرف میزنم ممكن است به آقایانی كه حرف میزنم. . . من بعنوان چیزی كه دریافتهام دریافته هایم را میگویم نه كسی به من گفته چی بگو و نه حرف من الزام قانونی است پیشنهاد است اگر خواستید قبول كنید اتفاقاً اگر پیشنهاد را عمل كردی ثواب دارد اگر الزام قانونی بود از ترس است اگر عمل نكنی تو را بیرونت میكنند اگر گوش به حرف من بدهید اثر دارد اگر مافوق شما بگوید مجبور هستی نه اینهایی كه مجبور نیستی قصد قربت هم بیشتر است ما گاهی وقتها یك چیزی میگوئیم عرض كنم به حضور جنابعالی كه بگویند آقا این حرف. . . . یكوقت حضرت امام زنده بود(رضوان الله تعالی علیه) من گفتم كه چگونه امام جمعه تعیین كنیم برای منطقه؟ گفتم كه به نظر من یك تك سخنرانیاش را بشنویم و ببینیم كه بیانش چه جور است اگر تك سخنرانی او خوب بود یك دهه او را دعوت كنیم یك محرم، اگر دیدیم كه یك دهه انصافاً خوب حرف زد یك ماه رمضان او را دعوت كنیم اگر یك ماه رمضان خوب بود یك دو سه ماهه تابستان او را دعوت كنیم اگر دو سه ماهه خوب بود یك سفر با او برویم چون ممكن است همه رانندگیها توی اتوبان باشد سفر گردنه است توی سفرها برویم و ببینیم كه اخلاق سفر او چه جوری است اگر خوب بود دو سال سه سال امام جمعه باش اگر خوب بود بعد بگوئیم همیشه امام جمعه باش چون گاهی وقتها آدم كسی را با سلام و صلوات امام جمعه میكند بعد میبینی این یا مطلب او تمام شد یا با فرماندار و استاندار و مسئولین گیر و گور پیدا كردند یا مریض شد و یا هزار یاء دیگر، بچهاش توی استان یك دسته گلی به آب داد دخترش دامادش برادر خانمش یك مشكل پیش آمد یك جوری كار را انجام دهیم كه هر لحظه بتوانیم كار را. . . عزل و نصبها خطر بوجود نیاورد من خیلی از این كلمه ورامین خوشم میآید این ورامین خیلی شهر قشنگی است اگر همهاش باشد میشود ورامین اسم یك شهر است حالا واو آن هم رفت خطر پیش نمیآید میشود رامین اسم یك دانشمند است راء آن هم قهر كرد باز میشود امین باز امین معنا دارد میگویند فلانی آدم امینی است(الف) آن هم رفت میشود مین وسیله جنگی است(میم) آن هم چرتش برد بیفتد میشود ین واحد پول است یاء آن هم افتاد میشود نون همان كه میخوریم هیچیاش حرام نمیشود.) گاهی دانشجو است میخواهد رساله بنویسد همین رساله مشكل خودش را حل میكند دفاع میكند از رسالهاش مدرك فوق لیسانس و دكترایش را میگیرد همین را توی بازار چاپ میكند مشكل مردم را حل میكند یعنی گاهی وقتها رسالهها رسالههای مشگل گشا است گاهی رسالهها هم جز تحقیق هیچ خاصیتی ندارد ممكن است اسم آنرا پژوهش بگذاریم مگر هر پژوهشی ارزش دارد؟ اصلاً مگر هر علمی ارزش دارد قرآن میفرماید بعضی علمها مضر هستند «وَیَتَعَلَّمُونَ مَا یَضُرُّهُمْ وَلَا یَنفَعُهُمْ» البقرة/102 یاد میگیرند، بعضی دانستیها ضرر دارد قرآن میفرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْیَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ» المائدة/101 خیلی چیزها را آدم بداند بدتر میشود بهتر است كه ندارند اصلاً علت اینكه اولیاء خدا مخفی هستند اینست كه آدم احتیاطاً به همه سلام كند شاید اولیاء خدا توی اینها باشند كدام عبادتت قبول شد؟ آدم نداند بهتر است كه احتیاطاً همه كارهای خیر را انجام دهد چه گناهی پاگیر میشود؟ باز این خوب است كه آدم همه گناهان را انجام ندهد اینكه آدم نمیداند چه گناهی او را گیر میاندازد و چه عبادتی او را نجات میدهد اولیاء. . . كدام كارهایش قبول است، كدام دعایش مستجاب میشود كدام كارهایش قبول است آدم نمیداند شب قدر كدام است نمیدانیم. (بنشین، بفرما بنشین حواسمان پرت می شود، تذكر را تقصیر من است كه اول ندادم وسط بحث من فیلمبرداری نكنید صلواتی بفرستد. چون حواسمان پرت می شود مثل كسی كه مثلاً دارد صحبت می كند كسی وسط صحبت اش همچین كند. . . این تمركزاش از بین می رود. و در كلاس تمركز اصل است نه در كلاس، در جماعت، در قضاوت، در تدریس، همه اش تمركز اصل است یكی از كارهای غلطی كه متاسفانه همه جا می شود این دختر و پسری كه قاطی هم درس می خوانند درست است ممكن است یك شوخی و یك شادی و یك شهوتی توی آن تامین بشود اما تمركز و فكر دانشجو. . . چون الان نشسته درس می خواند یك دختر می آید اینطور. . . دو مرتبه تا می رود بخواند. . . . این تمركز ندارد كتاب دستش است الكی قاضی اگركفشش تنگ است قضاوت نكند چون فشاری كه به پایش می آید در قضاوتش. . . اصلاً قاضی اگر ادرار دارد قضاوت نكند یعنی ادرار قاضی در مغز قاضی. . . در نماز داریم اگر پرده گل دارد جلوی پردا گل دار نماز نخوان، گل پرده حواس آدم را پرت می كند تمركز یك چیزی است در تحصیل در عبادت در ازدواج بله. . . غذا خوردن تمركز در غذا خیلی خوب است كه آدم نگاه بكند در غذا نگاه كردنش آب دهان را تحریك می كند غذا را بهتر می جود ما غذا خوردمان هم. . . با كله گل می زنیم توی فوتبال غذا هم می جویم و اصلاً شكم مان پر شده است نفهمیدیم غذا چه مزه ای دارد تمزكز مسئله مهمی است ببخشید این بحث تمركز بین پرانتز بود یك صلوات دیگر بفرستید). 3==– آرامش مادی و معنوی در اسلام==
بحثمان بحث ازدواج بود، حالا اهمیت ازدواج را برایتان بگویم میدانید ولی حالا من هم تذكر میدهم دو تا وسیلهی آرامش در قرآن ذكر شده است. . . الان دنیا مشكل تكنولوژی را حل كرده است اف 14 و اف 16 و پتروشیمی و مسائل هستهای روز به روز صنعت پیش میرود اما چیزی كه روز به روز در دنیا بدتر میشود در همه كشورها، دغدغههای اضطراب دلهره ناامنی سوءظن یعنی تكنولوژی پیش رفته است اما آرامش پیش نرفته است دوای آرامش چیست؟ دو نوع آرامش در قرآن داریم یك آرامش مادی و آرامش معنوی آرامش مادی، مهمترین مشكل كه تا حالا حل نشده است مسئله اضطراب است این مشكل دوایش آرامش است آرامش معنوی آرامش مادی آرامش معنوی قرآن میفرماید «أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» الرعد/28 ألا یعنی توجه كنید این پیداست مردم غافل هستند به این نمیرسند مثل اینكه میگویی حواست را جمع كن گوش گوش گوش این ألا یعنی توجه كنید نگفته(تطمئن القلوب بذكر الله) اگر اینرا میگفت یعنی دل به ذكر خدا آرام میگیرد به چیز دیگر هم آرام میگیرد اما میگوید «بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» یكوقت میگویند تو را دوست دارم فرق میكند با اینكه بگویم دوست دارم تو را توی این انحصار نیست یعنی تو را دوست دارم چیز دیگری را هم دوست دارم اما اگر گفتم تو را دوست دارم این یعنی فقط تو را میگوئیم(إیاك نعبد) این فرق میكند تا بگوئیم(نعبد ایاك) این یعنی تو را بندگی میكنم ممكن است بنده پول هم باشم بنده زور هم باشم بنده مقام و شهوت هم باشم اما اگر گفتم(إیاك) یعنی فقط تو را، فقط با یاد خدا دل آرام میگیرم اگر با دلار آرام بود الان قارونهایی كه اطراف ما هستند باید آرامش داشته باشند كه ندارند قلدری آرامبخش نیست صدام قلدر بود تكنولوژی آرامبخش نیست الان رئیس جمهور آمریكا آرامش ندارد(من لبنان بودم چند روز پیش از یكی از افرادی كه. . . . شنیدم اسرائیل چه بودجهای گذاشته برای ترور سیدحسن نصرالله آن آقا میگفت یك میلیارد دلار برای ترور سید حسن نصر الله اما سید حسن نصر الله به راحتی میخوابد چرا؟ برای اینكه(بذكر الله) گفت میخواهم همین جا باشم هیچ جا نمیروم الحمدلله استخوانی است توی گلوی اسرائیل، معلوم میشود كه شیعه این است چون منصور دوانقی میگفت امام صادق(علیه السلام) توی گلوی ما استخوان است نمیدانم با او چه كنم اگر مسلمان مسلمانی بود كه هم نماز میخواند و هم هر كس هر كاری دلش میخواهد میكند این توی اسلام خودش باید شك كنی قرآن چند جا داریم میفرماید جوری باید مسلمان باشید كه «یَغِیظُ الْكُفَّارَ» التوبة/120 یعنی كفار را باید به غیض در بیاورد آیه دیگر میفرماید «لِیَغِیظَ بِهِمْ الْكُفَّارَ» الفتح/29 یعنی به غیظ در بیاورید یعنی الان پیشرفت ایران(یغیظ الكفار) كفار را عصبانی كرده است اگر مسلمانها رشد علمیشان، هر رقم رشدی، هر رقم كمالی، كه كفار غیظ كردند پیداست اینها شیعه هستند اما اگر اینها فقط نماز میخوانند كفار هم هیچ غیظی نمیكنند این پیداست به این آیهها عمل نكرده است.) == عبادت در كنار محبت و شدت==
من رفتم توی یك مسجدی دیدم نماز میخوانند مرگ بر آمریكا نمیگویند گفتم نمیگوئید؟ گفتند نه اینها از مقدسین هستند گفتم معنای مقدس این است كه مرگ بر آمریكا نگوئید گفت بله آقا پیش نمازش هم مقدس است اینها نماز شب خوان هستند دو ساعت به صبح بیدار میشوند این مسجد سیاسی نیست گفتم آقا مسئله. . . من معلم سیاست نیستم بعنوان یك معلم قرآن بروم صحبت كنم رفتم پیش آیت الله پیش نمازش خدا رحمتاش كند مرحوم شد گفتم آقا شما اجازه میدهی من سخنرانی یك دقیقهای بكنم؟ گفت بله، گفتم قرآن میگوید «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» الفتح/29 یعنی نسبت به كفار شدید باشید «رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» بین خودتان رحیم باشید بعد میگوید «تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا» ركوع و سجود بعد از این است یعنی اول بگو مرگ بر آمریكا بعد دعا كن به سیدحسن نصر الله بعد ركوع كن بعدش. . . شما از اینجا به بعد شروع كردهای. . . به یك كسی گفتند شنا بلدی؟ گفت پنجاه درصد، گفتند چطور؟ گفت شیرجه میروم بیرون نمیآیم گفتند پس هیچی، آقا ماشینات جور است؟ بله فقط دو تا لاستیك ندارد خوب پس ماشین دو لاستیكی جایی نمیرود مسجدی كه(اشداء علی الكفار) توی آن نیست این آیه توی آن حذف شده است نماز میخوانند و میروند هیچی به هیچی آن پولدار میآید نماز میخواند فقیر هم بغل دستش است اصلاً احوال همدیگر را نمیپرسند اگر كمك به فقیر. . . باید توی نماز به فقیر كمك كرد نه بعد از نماز حضرت امیر(علیه السلام) توی نماز گفت انگشتر من را بگیر نگفت بیا بنشین نماز من تمام شود اگر نسبت به خودمان رحم نداشته باشیم. . . دانشجو است باباش هم پولدار است خوابگاهش هم میداند كه فلان دانشجو لباسهایش چه جوری است هشت ماه است كه نتوانسته برود پدر و مادرش را ببیند و بیاید و باباش هم از آن سرمایه دارهای مهم است این دانشجو اینقدر هنر ندارد كه یك چك صد هزار تومانی از پدرش بگیرد و به این بدهد حالا اگر خودش هم خجالت میكشد از طریق استاد دانشگاه بدهد این دانشجو دانشجوی بی خاصیت است الان كه وضع مالیات خوب است اگر توانستی به دو تا دانشجو كمك كنی این(رحماء بینهم). مسجد بی خاصیت، دارد میرود خوب دو نفر را سوار كن آقا درشان من نیست خوبشان چیه؟ == حضرت علی(علیه السلام)، عبادت در شب، خدمت در روز ==
امیرالمومنین(علیه السلام) وقتی دید زنی توی كوچه دارد مشك آبی میبرد كه سنگین است به او كمك كرد و زن هم نشناخت كه این حضرت علی(علیه السلام) است دم در گفت خدا به تو جوان خیر بدهد گناه تو گردن علی، حضرت علی(علیه السلام) فرمود علی چه كرده است؟ گفت شوهر من با علی رفت جبهه كشته شد حالا من باید چند تا یتیم نگه دارم گناه تو گردن علی خیلی حضرت علی(علیه السلام) لرزید آمد خانه مقداری آرد و روغن و چیزهایی كه خوردنی بود برداشت برد در خانه گفت این جوانی كه مشك آورد حالا برایم غذا هم آورده است گفت بلدی نان بپزی؟ من بچه هایت را نگه میدارم تو نان بپز حضرت علی(علیه السلام) رفت توی خانه بچههای یتیم را روی زانویش نشاند خرما را باز میكرد هسته خرما را بیرون میآورد خرما را دهان بچهها میگذاشت و گریه میكرد و آن زن هم داشت نان میپخت یكی از زنهای همسایه وارد شد گفت خانم این جوان كیه كه دارد به بچهها خرما میدهد گفت نمیدانم هم مشك آب را كمك كرد هم آرد و غذا آورده است الان هم دارد بچه داری میكند كه من نان بپزم گفت این علی بن ابی طالب(علیه السلام) است گفت من دری وری به او گفتم او هیچی نگفت و روی خودش نیاورد(رحماء بینهم) بعد ركوع و سجود را داریم اینهایی كه مسجد میروند ركوع و سجود میكنند اما مرگ بر آمریكا نمیگویند. . . عدهای انقلابی هستند ولی ركوع و سجودشان. . . گفت كه كرم داران عالم را درم نیست درم داران عالم را كرم نیست اسلام دین جامعی است. == آرامش معنوی در گرو یاد خدا ==
دلار آرامبخش نیست تكنولوژی آرام بخش نیست فقط یاد خدا آرام بخش است فقط امام بود كه در وصیت نامهاش نوشت من با دلی آرام و نفسی مطمئن. . . كدام رئیس جمهور وقتی میخواهد از دنیا برود میگوید من با دلی آرام و نفسی مطمئن وارد قبر میشوم همهشان میترسند یك نفر روی كره زمین دیدیم اگر ما امام خمینی را نمیدیدیم من خودم بعضی از آیات را نمیفهمیدم واقعاً میگویم دروغ هم نمیگویم من اگر امام را نمیدیدم میگفتم نمیشود «لَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا» الأحزاب/39 یعنی از احدی نمیترسد مگر میشود آدم از كسی نترسد بالاخره آدم میترسد یكی از این لاتهای تهران میگفت همه لاتهای تهران از من میترسند من از زنم میترسد و زنم از سوسك میترسد مگر میشود كه آدم نترسد بالاخره آدم از زور، بوق، . . . من توی فهم این آیه مانده بودم امام خمینی فرمود، من با این دو تا گوش خودم شنیدم فرمود والله نترسیدم بعضی آدمها و بعضی حركتها مفسر قرآن است و بعضی از حركتها تفسیر میكند حقایق قرآن را و بعضی حركتها تفسیر میكند باطل میكند باقی مكتبها را، مكتب ماركسیسم میگفت زیر بنا اقتصاد است یعنی هر كجا هر كلیدی میزنید مایهاش اقتصاد است اگر جنگ میكنید مایهاش اقتصاد است اگر اخلاق است اقتصاد است همهاش اقتصاد است مثل اینكه میگوئیم لبنیات سرمایهاش همه شیر است خوب حالا ایران انقلاب شد زیر بنا اقتصاد بود؟ یعنی انقلاب شد كه خربزه ارزان شود؟ اگر زیر بنا اقتصاد است پس باید فقرای ایران دست به. . . مثلاً باید مركز انقلاب سیستان و بلوچستان باشد استانهای محروم باشد وقتی فشار اقتصادی وارد شد مردم دست به انقلاب میزنند انقلاب میشود خوب پس باید مركز انقلاب مدرسه فیضیه نباشد باید مركز انقلاب یاسوج و چهار محال و استانهایی كه محروم هستند باشند و باید آنهایی كه ریختند توی خیابان بیشتر فقرا باشند و باید رهبر انقلاب هم فقیر ترین آدمها باشد اینطور نیست البته اقتصاد بی اثر نیست ولی. . . به یك تریاكی گفتند چه جوری تریاكی شدی؟ گفت امان از رفیق بد، بعد یك خورده فكر كرد و گفت زغال خوب هم بی اثر نیست نمیخواهیم بگوئیم اقتصاد بی اثر است ولی اقتصاد زیر بنا نیست. == آرامش جسمی با انتخاب همسر==
آرامش معنوی فقط یاد خداست آرامش مادی چیه؟ قرآن میفرماید همسر بگیرید «لِتَسْكُنُوا إِلَیْهَا» الروم/21 سكینه یعنی آرمش، (لتسكنوا) نماز آرمبخش است همسر هم آرامبخش است پیغمبر فرمود من از دنیا هم زن را دوست دارم و هم نماز را قبلاً ما نمیفهمیدیم یعنی چه، آخر زن و نماز یكیاش عرفانی است جنسی است مسئله جنسی با مسئله عرفانی چطور. . . اسفناج و گلابی را خدا چطوری پیوند زده است؟ بعد دیدیم هر دو یك خاصیت دارند «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنْ الْفَحْشَاءِ» العنكبوت/45 همسر هم(تنهی عن الفحشاء و المنكر) یعنی هر دو خاصیتاش یكی است حالا نه یعنی هر كس عوض نماز دو تا زن بگیرد بگوید خوب من. . . هر كدام از یك. . . منتهی من دیشب فكر كردم فرق بین(تطمئن و سكون) چیه دیشب فكر كردم عقلم نرسید حوصله تحقیق هم نداشتم اینرا حالا اگر علما نشستهاند پای تلویزیون ببینند فرقاش چیه كه راجع به نماز میگوید اطمینان یعنی آرامش(تسكنوا) هم یعنی آرامش، چرا اینجا واژه اطمینان بكار برده اینجا واژه سكینه، این هم حتماً یك اثری دارد چون قرآن جوری است كه ریزه كاریها یك نكته توی آن هست واو آن و نقطهاش یك چیزی توی آن هست. من یك چیزی برایتان بگویم صلواتی بفرستید، بعضی زنهای پیغمبر حضرت را اذیت میكردند اول این را بگوئیم زنهای پیغمبر همهشان بهترین زنها نبودند چون قرآن میگوید خانمها پیغمبر را اذیت نكنید «عَسَى رَبُّهُ إِنْ طَلَّقَكُنَّ أَنْ یُبْدِلَهُ أَزْوَاجًا خَیْرًا مِنْكُنَّ مُسْلِمَاتٍ مُؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَیِّبَاتٍ وَأَبْكَارًا» التحریم/5 اگر پیغمبر شما را طلاق بدهد و شما را تبدیل كند به همسرانی كه بهتر از شما هستند خودتان را لوس نكنید اینقدر پیغمبر را اذیت نكنید بهتر از شما هست شما را طلاق میدهد زن بهتر میگیرد بعد اینجا گفته زن بهتر میگیرد چه زنی بهتر است میگوید آن زنها هم مسلمان و اهل ایمان، تواضع، توبه، اهل عبادت، اهل روزه، بیوه باشد(وابكارا) خانمها اذیت نكنید اگر اذیت كنید میگوئیم خانمهای دیگر بگیرد آن خانمهای دیگر مسلمان مومن متواضع اهل توبه همه بی واو است هیچكدام واو ندارد ولی این آخری واو دارد این واو چیه؟ همه اینها در یك خانم جمع میشود یعنی یك زن میتواند هم اسلام هم ایمان تواضع توبه عبادت همه صفات در یك خانم جمع میشود اما در یك خانم نمیشود هم باكره باشد و هم بیوه چون اینها فرق میكند وسط آن یك واو دارد(این واو خودش یك نكته است قرآن كتابی است كه. . . مثلاً میفرماید علت اینكه انفاق نكنید «سِرًّا وَعَلَانِیَةً» البقرة/274 یعنی كمك به فقیر اول مخفی باشد تا میتوانید مخفی كمك كنید بعد هم. . . یا مثلاً قرآن میفرماید «إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ» البقرة/158 باید اول از صفا شروع كرد یعنی اینكه قرآن كدام كلمه را اول گفته كدام كلمه را با الف و لام كدام كلمه را سه بار گفته كدام كلمه را نه بار گفته كدام كلمه را پنجاه بار گفت اگر در قرآن صد و پانزده تا كلمه دنیا است صد و پانزده تا كلمه آخرت هم هست این نكته دارد اگر در قرآن(عسر) دوازده تا است(یسر) سی و شش تا، قرآن میخواهد بگوید با هر عسر و سختی سه تا آسانی است خیلی مسئله دارد خیلی نكته دارد سوره كوثر را بنده طلبه بی سواد تا الان حدود هفتاد نكته از این سه تا كلمه گیرم آمده است «إِنَّا أَعْطَیْنَاكَ الْكَوْثَرَ الكوثر/1فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ الكوثر/2إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» الكوثر/3 كی میتواند سه جمله بگوید كه من طلبه معمولی هفتاد جمله از آن در بیاورم یعنی استفاده كنم از دیگران اینجا) راجع به نماز گفته(تطمئن) راجع به همسر گفته(تسكنوا) فرق بین اطمینان یعنی آرامش سكینه هم یعنی آرامش، این دو تا واژه چیه؟ ما باید دو تا كار بكنیم، آقا یك چیز بگویم مشكل جوانهای ما دو چیز است یك غفلت دوم شهوت داروی غفلت نماز است یاد و ذكر خدا داروی غفلت است داروی شهوت همسر است، غفلت شهوت نماز ازدواج، دو تا ضعف دو تا دارو دیگر بقیهاش آمار چه میگوید جامعه شناسی چه میگوید هر چه میخواهید تحقیق بكنید ما مخالف تحقیقات نیستیم ولی هر چه تاب بخوریم آخرش باید روی این دو تا نكته متمركز بشویم. == اقدام دولت و مجلس برای ازدواج آسان==
برای ازدواج چه باید كرد؟ خیلی كارها میشود كرد اول قدم را باید دولت بردارد ما خوشحالیم كه مجلس فكر ازدواج آسان به سرشان افتاده است منتهی دیر به سرشان میافتد یك كسی میگفت بچه دارم نابغه، گفت چیه؟ گفت شانزده سالش است تازه به بابا میگوید مامان حالا ما هم. . . چیزهایی كه اصلی است نابغه هستیم مثلاً سیزده سال از انقلاب میرود راستی نماز او! ستاد نماز، حالا الان بیست و پنج سال است از انقلاب میرود او! راستی زكات آنوقت میدانید زكات چیه؟ حدیث داریم تمام دین بند به نماز است(إن قبلت قبلت ما سواها و ان ردت. . .) نماز قبول شود همه چیز قبول میشود نماز رد شود همه چیز رد میشود مثل سوزن است اگر فرو رفت همه نخها دنبال آن میروند سوزن ایستاد همه نخها میایستد پلیس گواهینامه داشته باشی همه قبول است رد شو گواهینامه رانندگی نداشته باشی صدتا گواهینامه دیگر توی جیبات باشد پلیس جلوی تو را میگیرد نمیشود گفت عوض نماز فلان كار را بكنیم هیچی جای نماز را نمیگیرد كلید همه زكات است كلید نماز زكات است اگر زكات ندهید یك هیئت حدیث داریم زكات ندهید نماز قبول نمیشود نماز رد بشود همه كارها رد میشود پس ببینید كم كم گندمهای خوزستان كم كم بعدش گندمهای شیراز بعد یك ذره یك ذره گندمهای اصفهان بعد ذره ذره مشهد پارسال افتخار ایران این بود كه بعد از چهل سال ایران گندم نخرید به شكرانه اینكه جمهوری اسلامی در خرید گندم خودكفا شده است كشاورزها زكات مالشان را بدهد این سیلها زلزلهها حوادث همه. . . اگر امام صادق(علیه السلام) را قبول دارید كه الحمدلله قبول دارید امام صادق(علیه السلام) فرمود(ما تلف) یك حدیث دیگر داریم(ما هلك) حدیث داریم(ما ضاع) یعنی ضایع، (مال فی بر و لا بحر الا بترك زكات) هر كجا میبینید آسیب میبینید بدانید این جامعه زكاتش را نداده است زكات ندهید آسیب میبینید برای اینكه كشاورزی ما، بلاها از جان ما دور شود هم كشاورزها زكات بدهند هم یك همتی بكنید برای ازدواج. خدایا تو را به حق محمد و آل محمد این كارهای كلیدی مثل غفلت زدایی و شهوت زدایی اقامه نماز به حق، و اینطور هم نیست كه همهاش آنها به ما تهاجم فرهنگی كنند به لطف خدا ایران تهاجم فرهنگی را جاهایی كرده است بعضی جاها چادر ایران را میپوشند به افتخار اینكه چادر مال ایران است حالا دخترهای ما فكل را بیرون میگذارند دلشان میخواهد مثل كجا باشند آنجاها هم ما آنطرفش را داریم به لطف خدا ما آدم داریم از اروپا آمده اینجا مسلمان شده است شیعه شده است بچهاش هم طلبه شده است دخترش هم زن آخوند شده است بعد هم رفته در اروپا تشكیلاتی برای تشیع راه انداخته است و این آقا رهبر كمونیستهای آنجا بوده است اینطور نیست كه ما بگوئیم آقا دین از دست رفت پسر من نماز نخواند پسر شما نماز نخواند عوضاش در اتریش پرچم تشیع بالا رفت الان آمریكا تنها استخوان توی گلویش حزب الله لبنان است حزب الله لبنان از ما الهام گرفته است غصه میخوریم ما خودیها از تو پوك باشیم دیگران مثل درختی كه ریشهاش توی خانه آب به آن نرسد آنوقت شاخهاش توی خانه همسایه میوهاش را بچینند نكند اینطور باشد باید یك بسیج بشود ما حی الصلاه بگوئیم حی علی الزواج بگوئیم شتابی بكنیم ببینیم مشكل كجاست همه بسیج شویم این طناب را نخ نخ كنیم ازدواج غول شده است این غول را میشود شكست. والسلام علیكم و رحمة اللَّه و بركاته
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 109