{{صورتی:«أَنْزَلْنَا»}} گاه به معناى فرو فرستادن از مكان بالا و گاه به معناى{{صورتی: «نزول مقامى»}} است؛ يعنى نعمتى كه از يك مقام برتر به مقام
پايينتر داده مىشود و گاه از مادّه{{صورتی: «انزال»}} به معناى مهمانى كردن است؛ چرا كه گاه انزال و نزل (بر وزن
رسل) به معناى پذيرايى كردن آمده است. [1]
'''إنْسَلَخَ:'''
{{(آیه):فَانْسَلَخَ
مِنْها}}
{{صورتی:«انْسَلَخَ»}} از{{صورتی: «انسلاخ»}} به معناى از پوست بيرون آمدن است؛ و اصل آن از{{صورتی: «سَلَخَ الشَّاةَ»}} يعنى «پوست گوسفند را كند»،
گرفته شده است. [2]
'''أَنْشَرَهُ:'''
{{(آیه):ثُمَّ إِذا شآءَ
أَنْشَرَهُ}}
{{صورتی:«أَنْشَرَهُ»}} از مادّه{{صورتی: «انشار»}} به معناى گستردن بعد از جمع كردن است؛ و اين تعبير جالبى است كه نشان مىدهد
با مرگ زندگى انسان به كلّى جمع مىشود. [3]
'''أنشُزُوا:'''
{{(آیه):انْشُزُوا
فَانْشُزُوا}}
{{صورتی:«انشُزُوا»}} از مادّه{{صورتی: «نشز»}} (بر وزن نصر) به معناى زمين بلند گرفته شده؛ لذا اين واژه در معناى برخاستن
نيز استعمال مىشود. زن{{صورتی: «ناشزه»}} به زنى مىگويند كه خود را برتر از اين مىداند كه اطاعت
همسرش كند؛ اين واژه، گاه به معناى زنده كردن نيز آمده است؛ زيرا اين امر سبب
مىشود كه، ازجابرخيزند. [4]
'''إِنْصَبْ:'''
{{(آیه):فَرَغْتَ
فَانْصَبْ}}
{{صورتی:«انْصَبْ»}} (به فتح «ص») از مادّه{{صورتی: «نَصَبَ»}} به معناى خود را به تعب بينداز و جدّ و جهد كن، آمده؛ در
حالى كه{{صورتی: «انْصِبْ»}} (به كسر «ص») دستور به نصب كردن، بالا بردن و برپا داشتن است. [5]
'''أَنْصِتُوا:'''
{{(آیه):قالُوا
أَنْصِتُوا}}
{{صورتی:«أَنْصِتُوا»}} از{{صورتی: «انصات»}} به معناى{{صورتی: «سكوت توأم با استماع و توجه»}} است. [6]
'''أَنْصَح:'''
{{(آیه):وَ أَنْصَحُ
لَكُمْ}}
{{صورتی:«أَنْصَح»}} از مادّه{{صورتی: «نُصح»}} (بر وزن قفل) به معناى خلوص و بى غل و غش بودن است.
لذا{{صورتی: «ناصح العسل»}} به معناى عسل خالص است، سپس اين تعبير در مورد سخنانى كه از روى نهايت خلوص
نيت و خيرخواهى و بدون تقلب و فريب و تزوير گفته مىشود، به كار رفته است. [7]
[1]سوره بقره: 57؛[https://lib.eshia.ir/27575/1/317/%%% مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج1، ص317.]
[2]سوره اعراف: 175؛[https://lib.eshia.ir/27575/7/23/إنْسَلَخَ مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج7، ص23.]؛سوره توبه: 5؛[https://lib.eshia.ir/27575/7/350/إنْسَلَخَ مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج7، ص350.]
[3]سوره عبس: 22؛[https://lib.eshia.ir/27575/26/151/أَنْشَرَهُ مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج26، ص151.]
[4]سوره مجادله: 11؛[https://lib.eshia.ir/27575/23/453/أنشُزُوا مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج23، ص453.]