نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 666
است بسيار طولانى به عنوان «روز قيامت» شمرده شده است.
از پارهاى از آيات قرآن استفاده مىشود كه روز رستاخيز و محاسبه اعمال مردم،
پنجاه هزار سال طول مىكشد.
{{صورتی:ب-}} در متن كتب لغت نيز مىخوانيم كه «يوم» گاهى
به مقدار زمان ميان طلوع و غروب آفتاب گفته مىشود و گاهى به مدتى از زمان، هر
مقدار بوده باشد.
{{صورتی:ج-}} در روايات و سخنان پيشوايان دينى نيز كلمه
«يوم» به معناى دوران بسيار آمده است، امير مؤمنان على عليه السلام در «نهج
البلاغه» مىفرمايد:{{صورتی: الدَّهْرُ يَوْمَانِ
يَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ}} «دنيا براى تو
دو روز است، روزى به سود تو است و روزى به زيان تو».
در تفسير «برهان» ذيل همين آيه از تفسير «على بن ابراهيم» نيز مىخوانيم كه
امام فرمود:{{صورتی: فِى سِتَّةِ أَيَّامٍ يَعْنِى فِى سِتَّةِ
أَوْقاتٍ}} «شش روز، يعنى شش وقت و دوران».
{{صورتی:د-}} در گفتگوهاى روزمره و اشعار شعرا در زبانهاى
مختلف كلمه «يوم» و معادل آن نيز، به معناى دوران زياد ديده مىشود، مثلًا
مىگوئيم: كره زمين يك روز گداخته و سوزان بود و روز ديگر سرد شد و آثار حيات در
آن آشكار گرديد، در حالى كه دوران گداختگى زمين به ميلياردها سال بالغ مىشود.
يا اين كه مىگوئيم: يك روز{{صورتی: «بنىاميّه»}} خلافت اسلام را غصب كردند، و روز ديگر{{صورتی: «بنىعباس»،}} در حالى كه
دوران خلافت هر يك بر دهها سال بالغ مىگردد.
شعر ظريف و پر معنايى از{{صورتی: «كليم
كاشانى»}} داريم كه شاهد روشنى براى بحث ما است آنجا كه
مىگويد:
{{صورتی:«تلاق»}} از مادّه{{صورتی: «لِقاء»}} است و{{صورتی: «يوم التلاق»}} از نامهاى قيامت است. [2]
'''يوم التّناد:'''
{{(آیه):عَلَيْكُمْ يَوْمَ
التَّنَادِ}}
{{صورتی:«تناد»}} از مادّه{{صورتی: «نِدّ»}} است و مشهور و معروف در ميان مفسران، اين است كه{{صورتی: «يوم التّناد»}} از اسامى قيامت است، و هر
يك براى نامگذارى قيامت به اين نام توجيهى ذكر كرده، كه با هم شباهت زيادى دارند. [3]
[1]سوره اعراف: 54؛[https://lib.eshia.ir/27575/6/248/%%% مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج6، ص248.].