نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 653
'''يُضِلَّ:'''
{{(آیه):وَمَا كَانَ
اللَّهُ لِيُضِلَّ}}
منظور از{{صورتی: «يُضِلَّ»}} از مادّه{{صورتی: «إِضلال- ضَلال»}} كه در اصل به معناى گمراه ساختن،{{صورتی: يا}} حكم به گمراهى مىباشد، آن چنان كه بعضى از مفسران احتمال
دادهاند (همانند تعديل و تفسيق، كه به معناى حكم به عدالت و حكم به فسق است): يا
به معناى گمراه ساختن از طريق ثواب و پاداشهاى روز قيامت است، كه در واقع به
مفهوم مجازات كردن خواهد بود.
و يا اين كه، منظور از{{صورتی: «اضلال»:}} بر گرفتن نعمت توفيق، و رها ساختن انسان به حال خود، كه
نتيجهاش گمراه شدن و سرگردان ماندن در طريق هدايت است.
و اين تعبير اشاره لطيفى به اين حقيقت است كه همواره گناهان سرچشمه گمراهى
بيشتر، و دور ماندن از طريق هدايت است. [1]
'''يَطْبَعُ:'''
{{(آیه):يَطْبَعُ اللَّهُ
عَلى قُلُوبِ}}
{{صورتی:«يَطْبَعُ»}} از مادّه{{صورتی: «طبع»،}} به معناى مهر نهادن است، و اشاره به كارى است كه در سابق و امروز، معمول بوده
و هست، كه گاهى براى اين كه: چيزى دست نخورده بماند و در آن مطلقاً دخل و تصرفى
نشود، درِ آن را محكم
[1]سوره توبه: 115؛[https://lib.eshia.ir/27575/8/207/يُضِلَّ مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج8، ص207.]
نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 653