نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 415
اين احتمال نيز در تفسير آيه وجود دارد كه:
منظور از «فتنه و افتنان» همان دلباختگى به چيزى است، يعنى نتيجه دلباختگى
آنها به شرك و بتپرستى كه پردهاى بر روى انديشه و خِرَد آنها افكنده، اين شده
است: در قيامت كه پردهها كنار مىرود، متوجّه خطاى بزرگ خود بشوند، و از اعمال
خود بيزارى جويند و به كلى انكار كنند.
و اصل «فتنه» در لغت چنان كه «راغب» در «مفردات» مىگويد: آن است كه طلا را در
آتش بيفكنند و زير فشار حرارت قرار دهند، تا باطن آن آشكار گردد و معلوم شود خالص
است يا ناخالص؟
{{صورتی:«فِتْنَه»}} در قرآن مجيد مكرّر به معناى آزمايش و امتحان آمده است. و در تفسير آيه 193
سوره «بقره» گفتهايم، مفهوم وسيعى دارد كه هر گونه اعمال فشار را شامل مىشود،
لذا گاهى در قرآن كلمه فتنه به شرك و بتپرستى كه انواع محدوديتها و فشارها را
براى جامعه در بر دارد گفته شده.
همچنين به فشارهايى كه از ناحيه دشمنان براى جلوگيرى از گسترش دعوت اسلام و به
منظور خفه كردن نداى حقطلبان و حتى باز گرداندن مؤمنان به سوى كفر به عمل مىآيد
«فتنه» اطلاق شده است
منظور از{{صورتی: «فتنه»}} در جمله{{صورتی: «أَنْ يَفْتِنَهُمْ»}} (آيه 83 يونس) منحرف ساختن از دين و آئين «موسى» بر اثر تهديد و ارعاب و
شكنجه بوده و يا به معناى هر گونه توليد ناراحتى و درد سر، اعم از دينى و غير
دينى. و منظور از آن در سوره{{صورتی: «احزاب»}} همان شرك و كفر است (همان گونه كه در آيات ديگر قرآن از
قبيل آيه 193 سوره «بقره» آمده است). ولى بعضى از مفسران، احتمال دادهاند كه:
مراد از «فتنه» در اينجا جنگ بر ضد مسلمانان است كه اگر به اين گروه منافق،
پيشنهاد شود، به زودى اجابت كرده و با فتنهجويان همكارى مىكنند! اما اين تفسير،
با ظاهر جمله «وَ لَوْ دُخِلَتْ عَلَيْهِمْ مِنْ أَقْطارِها» (اگر از اطراف، بر
مدينه هجوم آورند ...) سازگار نيست.
{{صورتی:«فتنه»}} ممكن است به معناى «رنج و عذاب» باشد، و ممكن است به معناى «آزمايش»، همان
گونه كه در غالب موارد در قرآن به اين معنا آمده است، اشاره به اين كه: آنها
هنگامى كه نام «زقّوم» را شنيدند به سخريه و استهزاء پرداختند، و از اين رو
وسيلهاى براى آزمايش اين ستمگران شد.
با توجّه به اين كه{{صورتی: «فِتْنِه»}} در اصل، به معناى قرار دادن طلا در كوره است، تا طلاى خوب
و خالص، از ناخالص شناخته شود، به معناى هر گونه آزمايش و امتحان استعمال مىشود،
و به معناى «دخول انسان در آتش» نيز آمده است، و گاه، به معناى بلا و عذاب و
ناراحتى، چنان كه آيه 14 سوره{{صورتی: «ذاريات»}} نيز اشاره به همين معناست. [1]