responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 370

افق پهن مى‌شود و سپس بالا مى‌رود. [1]

'''عاصفه:'''

{{(آیه):الرِّيحَ عاصِفَةً}}

{{صورتی:«عاصفه»}} از مادّه‌{{صورتی: «عَصْف»}} به معناى تندباد يا طوفان است و توصيف به «عاصفه» (تندباد) براى بيان سرعت آن است. از بعضى ديگر از آيات قرآن استفاده مى‌شود كه بادهاى ملايم نيز به فرمان سليمان عليه السلام بود، چنان كه در سوره‌{{صورتی: «ص»}} آيه 36 مى‌خوانيم:{{صورتی: فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّيحَ تَجْرِي بِأَمْرِهِ رُخاءً حَيْثُ أَصابَ‌}} «ما باد را به فرمان او قرار داديم كه نرم و آهسته، هر جا كه مى‌خواست حركت مى‌كرد». البته تصريح به «عاصِفَه» (تندباد) در اينجا ممكن است به عنوان بيان فرد مهم‌تر باشد، يعنى نه تنها بادهاى ملايم بلكه طوفان‌هاى سخت نيز در فرمان او بودند؛ چرا كه دومى عجيب‌تر و اعجاب‌انگيزتر است. [2]

'''عاقَبْتُمْ:'''

{{(آیه):الْكُفَّارِ فَعاقَبْتُم}}

{{صورتی:«عاقَبْتُمْ»}} از مادّه‌{{صورتی: «معاقبة»}} در اصل از{{صورتی: «عِقب»}} (بر وزن كدر) به معناى «پاشنه پا» است، و به همين مناسبت كلمه «عقبى‌» به معناى «جزا» و «عقوبت» به معناى «كيفر كار خلاف» آمده است، و روى همين جهت، «معاقبة» به معناى كيفر دادن و قصاص كردن به كار مى‌رود، و گاه اين واژه (معاقبة) به‌معنا تناوب در امرى نيز استعمال شده؛ زيرا افرادى كه متناوباً كارى را انجام مى‌دهند هر يك عقب سر ديگرى فرا مى‌رسند. لذا «عاقَبْتُمْ» در آيه فوق، هم به معناى پيروز شدن مسلمانان بر كفار و كيفر و مجازات آنها و ضمناً گرفتن غنائم تفسير شده است و هم به معناى «تناوب»؛ چرا كه يك روز نوبت كفار است و روز ديگرى نوبت به مسلمانان مى‌رسد و بر آنها غالب مى‌شوند.

اين احتمال نيز داده شده كه، منظور از اين جمله، رسيدن به عاقبت و پايان كار است، و منظور از پايان كار در اينجا، گرفتن غنائم جنگى است. هر كدام از اين معانى كه باشد، نتيجه يكى است، فقط راه‌هاى وصول به اين نتيجه متفاوت ذكر شده است (دقت كنيد). [3]

'''عاقِبَةُ الدَّارِ:'''

{{(آیه):لَهُ عاقِبَةُ الدَّارِ}}

تعبير به،{{صورتی: «عاقِبَةُ الدَّارِ»}} ممكن است اشاره به سرانجام دار دنيا، يا دار آخرت و يا هر دو باشد، البته معناى سوم جامعتر و مناسب‌تر به نظر مى‌رسد. [4]

[1]سوره احقاف: 24؛[https://lib.eshia.ir/27575/21/371/%%% مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج21، ص371.]

[2]سوره انبياء: 81؛[https://lib.eshia.ir/27575/13/514/عاصفه مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج13، ص514.]؛سوره ص: 36؛[https://lib.eshia.ir/27575/19/305/عاصفه مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج19، ص305.]

[3]سوره ممتحنه: 11؛[https://lib.eshia.ir/27575/24/53/عاقَبْتُمْ مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج24، ص53.]

[4]سوره قصص: 37؛[https://lib.eshia.ir/27575/16/96/عاقِبَةُ الدَّارِ مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج16، ص96.]

نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 370
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست