نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 237
'''ذو الاوتاد:'''
{{(آیه):فِرْعَوْنُ ذُو
الأَوْتادِ}}
{{صورتی:«ذو الاوتاد»}} به معناى صاحب ميخهاى محكم است و توصيف فرعون به اين كلمه، كنايه از استحكام
قدرت فرعون و فرعونيان است. [1]
'''ذو القلبين:'''
{{صورتی:«ذو القلبين»}} به معناى صاحب دو قلب است. [2]
'''ذَهَب:'''
{{(آیه):يَكْنِزُونَ
الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ}}
{{صورتی:«ذَهَب»}} به معناى «طلا» است. بعضى از دانشمندان لغت (طبق نقل «طبرسى» در «مجمع
البيان») درباره اين لغت تعبير جالبى كردهاند و گفتهاند: اين كه به «طلا»، «ذهب»
گفته مىشود، براى آن است كه به زودى از دست مىرود و بقايى ندارد (مادّه «ذَهاب»
در لغت به معناى رفتن است). [3]
'''ذِي قُوَّةٍ:'''
{{(آیه):ذي قُوَّةٍ
عِنْدَ}}
تعبير به{{صورتی: «ذِي قُوَّةٍ»}} (صاحب قدرت) درباره جبرئيل، به خاطر آن است كه براى دريافت چنين پيام بزرگ و
ابلاغ دقيق آن، قدرت و نيروى عظيمى لازم است، و اصولًا، هر رسول و فرستادهاى بايد
در حدود رسالت خود، صاحب قدرت باشد، مخصوصاً بايد از هرگونه فراموشكارى در زمينه
پيامى كه مسؤول ابلاغ آن است بر كنار باشد. [4]