نام کتاب : من لا يحضره الفقيه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 3 صفحه : 309
توقّف او در ركعت اوّل نماز و ركعت دوّم بيك اندازه باشد و آن كس كه بدين ترتيب رفتار كند پاداش الهى را به تمام و كمال خواهد گرفت . توضيح آنكه : « مؤلَّف » الصّلاة ميزان « را حمل بر تساوى كيفى اجزاء نماز كرده لكن اين تكلَّف است و لازم نيست ، بلكه مراد آنست كه ميزان قبولى اعمال ، نماز است يا اينكه نماز ميزان خداپرستى بنده است به اين معنى كه اگر نماز را با شرائطش بجاى آورد ، بندگى او ثابت و اهل بهشت است . و گفتهاند شايد تشبيه نماز به ترازو تنها محدود بتساوى اجزاء در هر دو مورد نباشد بعبارة اخرى ممكن است منظور از فرمايش رسول خدا صلَّى الله عليه و آله تشبيه نماز به شكل ظاهرى ترازو و هماهنگى و تساوى ميان دو كفّه و اجزاء آن نباشد بلكه ، همان گونه كه بوسيلهء ترازو اشياء را وزن ميكنند و مىسنجند به يارى نماز نيز ميزان بندگى و عمل و اخلاص را مىسنجند ، در اين صورت هر كس با شاخص و ترازوى نماز آنچه خواسته و منظور خداوند متعال از نماز است مانند اخلاص و بندگى كه در ساير اعمال نيز بعهدهء اوست ادا نمايد خداوند متعال نيز اجر او را تمام و كمال عطا مىفرمايد » . 623 - و امام صادق عليه السّلام فرمود : فرمانبردارى خداوند عزّ و جلّ همانا به او خدمت كردن در روى زمين است ( همچون خدمتى كه بندگان نسبت بمولاى خود كنند ) و هيچ خدمتى از خدمات نسبت به خداوند نيست كه با نماز برابرى كند ، و به همين سبب است كه فرشتگان زكريّا عليه السّلام را هنگامى كه در محراب عبادت به نماز ايستاده بود بشارت فرزند فرستادند . ( يعنى : در نماز بود كه زكريّا بشنيدن صداى فرشتگان تشرّف يافت ) . 624 - پيغمبر اكرم صلَّى الله عليه و آله فرمود : هيچ نمازى نيست كه وقت بجا
309
نام کتاب : من لا يحضره الفقيه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 3 صفحه : 309