نام کتاب : من لا يحضره الفقيه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 3 صفحه : 128
و حنّا به سرش ببندد حال حيض دوباره به او بر ميگردد . مترجم گويد : « منظور از انقطاع حيض بيمارى است كه موجب توقّف كلَّى حيض در زنان گردد كه اين بيمارى با استفاده از خواصّ حنّا بستن بسر بهبود يافته و حيض جريان طبيعى خود را از سر ميگيرد » . و آب ريختن زن حائض بر دست كسى كه وضو ميسازد و نيز دادن سجاده به او اشكالى ندارد . ( غرض اينست كه با حائض در تمامى امور روزمره معاشرت ميتوان كرد ولى مباشرت نميتوان كرد ) . و نزديكى با زنى كه در ايام حيض بسر ميبرد جايز نيست زيرا خداوند عزّ و جلّ از اين عمل نهى فرموده و ميفرمايد : * ( وَلا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ ) * يعنى با ايشان نزديكى و جماع نكنيد تا آنگاه كه پاكيزه شوند منظور از آن غسل از حيض است ، پس اگر مردى بسيار مولع به جماع و بيتاب باشد و زن پاكيزه شده باشد و مرد بخواهد پيش از غسل با او نزديكى نمايد ، به او دستور ميدهد كه فرج خود را بشويد و بعد از آن با او جماع كند . و هر گاه مردى با زنى كه حائض است و در ابتداى حيض قرار دارد جماع كرد بايد يك دينار بعنوان تصدق بدهد و اگر زن در نيمه حيض است نصف دينار و اگر در پايان حيض است بايد يك چهارم دينار بعنوان تصدّق و كفّاره بپردازد . 200 - و روايت شده كه هر گاه كسى با زنى كه حائض است نزديكى كند بايد
128
نام کتاب : من لا يحضره الفقيه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 3 صفحه : 128