responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : من لا يحضره الفقيه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 3  صفحه : 116


مورد ترديد باشد نه چيز ديگرى ، زيرا رطوبت و ترى خارج از آلت هر گاه ماهيّت آن به هيچ وجه معلوم نباشد با توجّه به جريان حكم حالت سابقه و اصل برائت نه موجب غسل مىشود و نه موجب وضو » .
188 - و در حديث ديگرى آمده است كه اگر ترى مشاهده كند و بول هم نكرده باشد پس بايد وضو بگيرد و غسل نكند زيرا آن آب از حبائل ( رگهاى پشت ) مىآيد .
گرد آورنده و نويسندهء اين كتاب شيخ صدوق گويد : اعاده و دوباره غسل كردن اصل است كه همواره بدان عمل بايد كرد و خبر دوّم مشعر بر وضو گرفتن بر سبيل رخصت بيان شده است . ( مراد آنست كه حكم غسل اساسى است و حكم ترك آن در مواقع ضرورت مىباشد و يا حكم اوّل بر سبيل اولويّت و ثانى بر جواز ترك آن ) .
189 - و از آن حضرت پرسيده شد ( راوى همان عبيد الله مذكور است كه از امام صادق عليه السّلام نقل مينمايد . ) : در مورد اينكه شخص ميخوابد سپس از خواب بيدار مىشود و به آلت خود دست مىزند و ترى مشاهده مىكند در صورتى كه در رؤيا هم چيزى نديده است كه محتلم شده باشد آيا بايد غسل كند ؟ آن حضرت فرمود : نه ، غسل فقط براى آب بزرگتر ( منى ) لازم مىآيد .
190 - و پرسيده شد از آن حضرت در مورد زن كه او در خواب ميبيند آنچه را كه مردان ميبينند ، آن حضرت فرمود : اگر به آن زن انزال دست دهد پس بر او غسل واجب است و اگر انزالش نشود غسل بر او واجب نميشود .
191 - حلبى گويد : كسى كه خود از آن حضرت شنيده بود براى من نقل كرد كه

116

نام کتاب : من لا يحضره الفقيه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 3  صفحه : 116
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست