نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) ( محشى ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 281
[ 713 ] س - شخصى به علت مريضى يا مسن بودن ، در دور اول طواف خسته شده و از مطاف بيرون آمد و بعد از كمى استراحت از همان جا كه طواف را قطع نموده بود شروع مىكند ، آيا چون به دور چهارم نرسيده است طوافش چه حكمى دارد ؟ ج - اگر موالات بهم نخورده صحيح است ( 1 ) . [ 714 ] س - آيا واجب است براى درك خلوتى مطاف و طواف در محدودهء بيت و مقام ، طواف را تأخير بيندازد يا مستحب است يا رجحان دارد ، خصوصا اگر پس از ايام تشريق مطاف خلوت نشود ؟ ج - در صورت امكان طواف در حد ، و لو در وقت خلوت ، بايد در حد طواف كند و لو با تأخير ( 2 ) . [ 715 ] س - آيا محرم قبل از انجام طواف واجب خود ، چه طواف عمره يا حج و چه طواف نساء ، مىتواند همين طوافها را براى معذور نيابت كند ؟ ج - مانع ندارد ( 3 ) . [ 716 ] س - شخصى در طواف عمرهء تمتع در اثر فشار احساس مىكند كه لنگ احرامش تر و نجس شده ولى اعتنا نمىكند و با همان حال طواف را تمام مىكند و نماز طواف و سعى و تقصير را انجام مىدهد و به منزل مىرود ، بعد از بررسى مىبيند مقدارى نجاست خارج شده و احرامش را آلوده كرده است ، يقين پيدا مىكند كه در همان حال طواف چنين شده است ، بعد از اعمال حج و مراجعت به وطن به او مىگويند باطل است ، مستدعى است حكم الله را با توجه به اين كه نماز و سعى را هم با همان حال انجام داده در بارهء اين شخص بفرماييد ، و اگر اعمالش باطل باشد آيا هنوز در حال احرام است يا خير ؟ ج - اگر در حال طواف ، شبهه داشته و يقين نداشته كه نجس شده و وضوى او باطل
281
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) ( محشى ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 281