responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : غاية القصوى در ترجمه عروة الوثقى ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 535


پى در پى روزه يا اطعام شصت مسكين وكفاره تراشيدن سر در احرام كه مخير است بين ذبح گوسفند يا سه روز روزه با صدقه دادن بشش مسكين بهر كدام دو مد ( قسم چهارم ) آنست كه روزه واجب شود بوجوب تخييرى بعد از عجز از غير ان وان كفاره كسى است كه با كنيز خود كه باذن او محرم شده در حال احرامش مقاربت كند كه واجب است نحر شتر يا گاو وبا عجز از انها ذبح گوسفند يا سه روز روزه ( مسألة 1 ) واجب است تتابع در روزه دو ماه چه در كفاره جمع وچه در كفاره تخيير ودر حصول تتابع كافى است پى در پى گرفتن يك ماه تمام با يك روز از ماه دويم وجايز است كه بيست ونه روز بقيه آن را متفرق روزه بگيرد وهم چنين واجب است تتابع در هجده روز روزه بدل دو ماه بلكه در تمام روزه هاى كفارات مذكوره تتابع احوط است هر چند در وجوب ان تامل واشكال است ( مسألة 2 ) كسيكه نذر كند روزه يك ماه را يا كمتر يا زيادتر تتابع در ان واجب نيست مگر در صورتيكه نذر او منصرف شود بتتابع يا انكه شرط تتابع كند ( مسألة 3 ) اگر فوت شود از او روزه هاى نذر معين يا نذريكه مقيد بتتابع است احوط در قضاء ان تتابع است نيز ( مسألة 4 ) كسيكه بر او روزه متتابع واجب باشد جايز نيست شروع كند بان در زمانيكه تتابع سالم نمىماند بسبب انكه مثلا عيد قربان در بين واقع مىشود كه روزه ان حرام است يا انكه در بين ان مدت روزه واجب معين بر او باشد بنذر يا اجاره يا شهر رمضان وامثال ان پس كسيكه دو ماه متوالى بايد روزه بگيرد اول شعبان مثلا شروع بان نكند بلكه يك روز يا زيادتر از ماه رجب باقى مانده شروع كند تا سى ويك روز اقلا بتواند متصل روزه بگيرد وهم چنين جايز نيست كه بروزه ماه شوال با يك روز از ذى القعده اقتصار كند يا انكه از غره ذى الحجه شروع كند تا روز اول محرم روزه بگيرد زيرا كه ماه بتخلل عيدين كه روزه انها حرام است ناقص مىشود بلى هر گاه ابتداء شروع نداند كه در بين خللى واقع مىشود واتفاقا خللى بشود در اين صورت ضرر ندارد بنابر اصح هر چند خلاف احتياط است واستثنا شده از عدم جواز يك مورد وان سه روز روزه بدل قربانى حج تمتع است با انكه تتابع در ان لازم است جايز است از روز ترويه شروع بان نمايد وضرر ندارد تخلل عيد قربان پس اگر در منى باشد روزه روز سيم را بعد از ايام تشريق بلا فاصله بگيرد واگر در منى نباشد روز يازدهم بگيرد وهر گاه از روز هفتم شروع كند وعرفه را نگيرد يا انكه از روز عرفه شروع كند صحيح نيست وبايد

535

نام کتاب : غاية القصوى در ترجمه عروة الوثقى ( فارسي ) نویسنده : السيد اليزدي    جلد : 1  صفحه : 535
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست