نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ جلد : 1 صفحه : 524
است كه در خود حديث آمده است . احاديثى كه همان كلمه در آن تكرار شده با همان رمز آورده و اين كلمات رمزى به ترتيب حروف الفبا نيست . در مسند الشهاب ، اسانيد افزوده شده اما تنظيم اصلى به همان صورت باقى مانده است . كتاب الشهاب و مسند الشهاب هر كدام چند بار چاپ شده اند . كتاب مسند الشهاب ، اخيرا به توسط " حمدى عبد المجيد السلفي " ( در دو جلد ، بيروت 1405 ) به چاپ رسيده است . شكل كامل كلمه قصار " الرفيق قبل الطريق " ( الامان 40 / 53 ) در السلفي 1 / 412 ش 709 آمده است ( التمسوا الجار قبل الدار والرفيق قبل الطريق ) . ابن طاووس در سعد ، كتاب الشهاب را به عنوان تأليفى از يك مؤلف سنى كه داراى سخنى دربارهء رجعت حضرت عيسى [ ع ] است توصيف مى كند . اين مطلب احتمالا اشاره به حديث نبوى است كه با اين كلمات پايان مى يابد : . . . ولا مهدى الا عيسى بن مريم ( القضاعى تحقيق : السلفي 2 / 69 ; أبو الوفاء مصطفى المراغى ، اللباب في شرح الشهاب ، قاهره 1390 ص 157 ) . كتاب الشهاب در ميان شيعه و سنى شيوع و شهرت يافت و شروح سنى و شيعى هر دو بر آن نگاشته شد ( مق : مستدرك چ سنگى 3 / 367 - 368 ) . يك شرح ناشناخته فارسى ( شيعى ؟ ) كه در 690 تأليف شده و داراى عنوان فارسى " شرح فارسى شهاب الاخبار " مى باشد ، توسط جلال الدين الحسينى الارموى محدث ( تهران 1983 ) به چاپ رسيده است . فردوس ديلمى نيز داراى حكم نبوى است و ديلمى خود را مديون قضاعى مى داند اما محتواى آن داراى نظم كاملا متفاوتى است زيرا فردوس به ترتيب الفباى اولين كلمه ( البته نه حرف ) متن است . تفاوتهاى ديگرى نيز در ميان اين دو تأليف وجود دارد : در فردوس بر خلاف شهاب ، نام صحابي كه آن حكمت را روايت كرده آمده ( گر چه نه همه سند ) ; به علاوه ، آن داراى حكمتهاى زيادترى است ( بيش از نه هزار در برابر هزار و دويست حكمت شهاب ) . أبو منصور شهردار بن شيرويه ( م 558 ) سند را بطور كامل با حفظ ترتيب كلمات در " مسند الفردوس " آورده ; در اين كار او از قضاعى در مسند الشهاب پيروى كرده است .
524
نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ جلد : 1 صفحه : 524