responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ    جلد : 1  صفحه : 522


علامه مجلسى ( 6 / 243 ; 11 / 226 - 229 ) دو روايت از اين كتاب توسط المحتضر حلى نقل كرده است ; اين مواد در نسخه ء چاپى المحتضر نيامده است . در رياض ( 6 / 49 ) از كتاب الشفاء والجلاء در فهرست تأليفات ناشناخته ياد شده است ; افندي به اشتباه مى گويد كه اين تأليفى سنى است او اين اشتباه را با اشتباه ديگرى ( از روى حدس ) همراه مى سازد كه اين كتاب ، همان تأليف " كتاب الشفاء " قاضى عياض ( م 544 ) مى باشد .
544 . + كتاب شفاء الصدور المهذب في تفسير القرآن / أبو بكر محمد بن حسن بن محمد بن زياد النقاش ( م 351 ) اقبال 72 / 601 سعد السعود 285 - 286 طرائف 43 - 44 / [ ند 13 ] درباره مؤلف نك‌ : بروكلمان ، ذيل 1 / 334 ; سزگين 1 / 44 - 45 . عنوان كتاب در طرائف * برگ 11 - پ " تفسير شفاء الصدور " و از طرائف در بحار 35 / 260 :
" النقاش في تفسيره شفاء الصدور " آمده و متن نقل شده مربوط به معناى مباهله مى باشد ( همانطور كه Strothmann . R در :
at , 29 - pp 5 , 1958 , 33 , Der Islam , " Die Mubahala in Tradition und Liturgie " . 23 . p نيز يادآور شده است . ظاهرا وى طرائف را در دست نداشته زيرا از بحار نقل مى كند . ) مورد نقل شده در اقبال ( از جزء چهل و پنجم ) در تفسير آيه 1 سوره اسراء مى باشد . در موارد نقل شده در سعد ( از جلد اول ) ابن عباس اظهار مىدارد كه علم امام على [ ع ] از قرآن بسيار بيش از علم او بدان است .
اين تأليف ( كه درباره‌ء نسخه‌هاى آن نك‌ : سزگين ) بايد در ميان مؤلفين شيعى رايج بوده باشد . ابن شهر آشوب در مناقب ( مث‌ : 1 / 310 - 311 ، 321 ، 345 ; 3 / 234 - 235 ) و شيخ عباس قمى در مفاتيح ( نقل به معنى و بدون ياد از نام مؤلف ) ( صص 552

522

نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ    جلد : 1  صفحه : 522
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست