responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ    جلد : 1  صفحه : 474


مشتمل بر رواياتى در جهت خوب نشان دادن چهره أبو طالب است . در مورد طرائف 468 / 144 آمده است كه عمر پيش از اسلام آوردن " نخاس الحمير " ( دلال خريد و فروش الاغ ) بوده است . ابن طاووس از اين نقل براى مقايسه وضعيت نامناسب عمر با بنى هاشم ( كه آنها را ملوك جاهليت و اسلام مى خواند ) استفاده مى كند . در مورد طرائف 507 / 158 ، ابن عباس برخى از فضائل امام على [ ع ] را براى معاويه بيان مى كند .
ابن طاووس تنها مؤلفى نبوده كه از اين تأليف نقل كرده ; در " الغرى " ( صص 129 - 130 ) قطعه‌اى نقل شده كه دينورى در آن نشان مى دهد كه امام على [ ع ] در نجف مدفون است ( دينورى در اين نقل به حادثه‌اى كه در 13 ذى حجه 597 در وقت بازگشت او از زيارت مكه رخ داده اشاره مى كند ) . مورد طرائف 202 / 52 ، در كشف اليقين علامه حلى ( ايران 1298 صص 69 - 70 = نجف 1371 صص 116 ) نيز آمده است .
به گفته ء آقا بزرگ از نهاية الطلب در " انساب النواصب " اثر فارسى على بن داود الاستر آبادى ( زنده در 1085 ) نقل شده است . اما به نظر مى رسد كه استر آبادى به توسط طرائف از " نهاية الطلب " نقل كرده است ( نك‌ : مث‌ : انسان النواصب ، نسخه ء Lib . Br 8381 . Or برگ 3 - ر ; عبارت " الخليلى العامي " كه اشاره به مؤلف است بايد به " الحنبلى العامي " تصحيح شود ) . بنابراين " انساب النواصب " را به عنوان شاهدى براى باقى ماندن كتاب نهاية الطلب تا دوره صفوي نمى توان مورد اشاره كرد .
472 . + - نهاية العقول في دراية الاصول / أبو عبد الله محمد بن عمر بن الحسين فخر الدين الرازي ( م . ح . 606 ) طرائف 349 - 100 درباره اين تأليف نك‌ : بروكلمان 1 / 668 ، ذيل 1 / 922 . ابن طاووس به " الرازي " با عنوان " صاحب نهاية العقول " اشاره مى كند . اين بدين معناست كه كتاب مزبور يكى از معروفترين تأليفات او بوده است .

474

نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ    جلد : 1  صفحه : 474
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست