responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ    جلد : 1  صفحه : 317


و متن بياضى را بايد بر همين مبنا اصلاح كرد ( مثلا با اضافه " او " بين دو عنوان ) .
219 . الاستنصار ب‌ ( يا : في ) النص على الائمة الاطهار / أبو الفتح محمد بن على بن عثمان الكراجكى ( م 449 ) ذريعه 2 / 16 ش 44 ، 34 [ ش ند ] اليقين 132 - 133 / 374 - 375 اين تأليف كه با عنوان " الاستبصار " نيز معروف است ( مق‌ : مستدرك چ سنگى 3 / 498 ) در سال 1346 در نجف چاپ شده است . ابن طاووس كه ( همانطور كه در باب دوم فصل دوم گذشت ) در اليقين ، خود را محدود به نقل روايات غير شيعى مى كند ، براى نقل روايت از كتاب مذكور چنين استدلال مى كند كه روايت نبوى كه از " الاستنصار " نقل كرده ( درباره‌ء دوازده تن بودن ائمه ) به عنوان روايت غير شيعى تلقى مى شود ; اين گفته تنها به اين معنى درست است كه راوي اين حديث ابن عباس مى باشد . افراد ديگرى كه نامشان در اسناد آمده شيعه هستند ( نك‌ : ص 20 در چ نجف ) . * 220 . * + كتاب الاعتقاد / أبو اسماعيل عبد الله بن محمد بن على الانصاري الهروي الحنبلى ( م 481 ) طرائف 345 - 347 / 98 - 99 ، 374 / 111 - 112 درباره مؤلف نك‌ : ابن رجب ، ذيل 1 / 50 - 68 ; دائرة المعارف مقاله " الانصاري الهروي " ( از : de Beaurecueil . S ) . بياضى ( صراط 3 / 244 ) عبارت تلخيص شده طرائف ( 345 / 98 ) را مى آورد و درباره آن مى گويد : از كتاب عبد الله هروى درباره عقايد حنبلي اخذ شده است . ( ابن طاووس اين قطعه را به عنوان شاهدى بر مشبهى بودن حنابله نقل مى كند . ) همچنين بياضى مورد نقل شده در طرائف 374 / 111 - 112 را مى آورد كه در آن هروى مى گويد : همه صحابه عادل هستند و كسى كه در وثاقت آنها ترديد كند بر اسلام طعنه زده است ( صراط 3 / 230 ) . از آنجا كه بياضى از " الاعتقاد " به


. اين كتاب با تحقيق جديد توسط بنياد بعثت در دست انتشار است .

317

نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ    جلد : 1  صفحه : 317
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست