نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ جلد : 1 صفحه : 284
نقل شده است . ثانيا روزه براى بعضى از اوقات تنها در حدائق سفارش شده است . ثالثا ابن طاووس ميان اين دو تأليف تفاوت روشنى قائل شده و در اقبال ص 75 ( سطر 6 ) / 603 ( سطر - 3 ) بعد از نقل از حدائق مى گويد : در كتاب التواريخ الشرعية [ = مسار الشيعه ] مفيد همين اطلاعات را بدست مى دهد ; در اقبال ص 64 / 592 وى مىكوشد تا تناقض ظاهري ميان اطلاعاتى كه در دو منبع درباره تاريخ هجرت پيامبر [ ص ] آمده را جمع كند . ظاهرا افندي بر مبناى گفته اقبال تأكيد مى كند كه گر چه حدائق بر اساس الگوى مسار نوشته شده ، اما تأليفى ديگر و بزرگتر است ( رياض 5 / 179 ) . 168 . * * + كتاب الحذف والاضمار / أبو العباس احمد بن يحيى بن احمد بن زيد ابن ناقة ( يا : ناقد ) المقرى ( م 559 ) سعد السعود 20 ، 228 مؤلف كه تنها از او با عنوان احمد بن ناقة المقرى ياد شده ( سعد 20 اشتباها " المغربي " ) يك فقيه حنفى و نحوى بوده است . نك : ابن ابى الوفاء 1 / 131 ; اصفهان خريدة ج 4 / 1 ص 275 ; صفدى 8 / 231 - 232 ; سيوطى ، بغيه 1 / 395 ; اين تأليف در هيچكدام از اين منابع نيامده است . مورد نقل شده از جزء دوم كتاب نقل شده و مشتمل بر تفسير آيه " وكذلك بعثناهم " ( آيه 19 / كهف ) مى باشد . اين تفسير مربوط به مفاهيم حذف و اضمار است كه در عنوان ياد شده است ( گر چه هيچكدام از اين اصطلاحات صريحا در مورد نقل شده نيامده است ) . مق : Lane زير مورد ; دائرة المعارف چ 2 مقاله " اضمار " [ از : Fleisch . H ] ; The Origins of Kufan Grammar and : Grammar and Exegesis " , Versteegh . K , 233 - 231 . at pp 242 - 206 . pp , 1990 , 67 , Der Islam " , the Tafsir Muqatil در آنجا " اضمار " را ellipsis معنى كرده است . 169 . * * + حديث سفيان الثوري / أبو القاسم سليمان بن احمد الطبراني ( م 360 ) طرائف 111 / [ ند 27 ] ، 548 / 171 و 173
284
نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ جلد : 1 صفحه : 284