نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ جلد : 1 صفحه : 207
فلاح السائل 194 / 178 ، 221 / 202 ، 224 / 204 . محاسبة النفس 30 / 17 نك : 146 . p , " Usul " , Kolhberg . در باره مؤلف ( كه نام وى اشتباها در محاسبة النفس به عنوان الربيع بن محمد المستكين آمده ) نيز نك : تنقيح ش 4020 . ابن طاووس به اين تأليف با عنوان " كتاب " ( فلاح 194 / 178 ، محاسبة النفس ) يا به عنوان يك " كتاب اصل " ( فلاح 221 / 202 ، 224 / 204 ) اشاره مى كند . ادعيه ء مختلفى از يوسف [ ع ] ( فلاح 194 / 178 ) ، پيامبر [ ص ] ( فلاح 221 / 202 = محاسبة النفس ) ، و امام صادق [ ع ] ( فلاح 224 / 204 ) نقل شده است . 65 . * اصل / عبيدالله بن على بن ابى شعبة الحلبي ( م قبل از 148 ) ذريعه 26 / 48 ش 226 اقبال 240 / 11 المضايقة 31 / 340 - 341 نك : 34 . pp , " ili Law ' lsma " , Madelung ' و , 84 . n , 139 . p , ' " Usul " , Kolhberg 35 147 . p از اين اثر به عنوان " كتاب " ( در اقبال ) و " كتاب اصل " ( المضايقة ) يا يك " اصل " ( بحار 88 / 299 ، مستدرك الوسائل 3 / 148 هر دو از مضايقه ) ياد شده است . 66 . * * اصل / يونس بن بكير ( زنده در اوايل قرن سوم ) مهج الدعوات 253 - 256 نك : a 113 . n , 148 . p , " Usul " , Kolhberg در نسخه ء مهج الدعوات ومهج الدعوات * ( برگ 142 - ر ) ومهج الدعوات * * * ( برگ 119 - ر ) و از آن تنقيح شماره 13346 اين تأليف با عنوان " كتاب اصل " ياد شده ; در مهج الدعوات * * ( برگ 153 - ر ) با عنوان " كتاب " ياد شده ، همانطور كه ظاهرا در ديگر منابع چنين آمده است . اين مطلب كه ابن طاووس كلمه اصل را به عنوان يك اصطلاح به كار برده باشد قابل بحث است . در مورد نقل شده امام رضا [ ع ] دعايى را به يونس تعليم داده تا در وقت سختى آن را بخواند .
207
نام کتاب : كتابخانه ابن طاووس ( فارسي ) نویسنده : إتان گلبرگ جلد : 1 صفحه : 207