نام کتاب : درسهايى از نهج البلاغه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري جلد : 1 صفحه : 479
ينهيهم عن المنكر و يحلّ لهم الطّيّبات و يحرّم عليهم الخبائث و يضع عنهم اصرهم و الاغلال الّتى كانت عليهم ) كسانى كه پيروى مىكنند فرستاده اى را كه پيامبر خدا و امّى ( 1 ) است و پيامبرى است كه مىيابند او را نوشته شده نزد خودشان در تورات و انجيل ، امر مىكند آنان را به كارهاى خوب و بازشان مىدارد از كارهاى زشت ، حلال مىكند براى آنان چيزهايى را كه پاك و پاكيزه است و حرام مىكند براى آنان چيزهايى را كه خبيث و پليد است ، از گردن آنان برمى دارد فشار و سختى غل هايى را كه به واسطه احكام خشن بر گردنشان بوده است . نام پيامبراكرم ( صلى الله عليه وآله و سلم ) در تورات و انجيل از آيه سوره اعراف اين طور استفاده مىشود كه نام پيغمبر ( صلى الله عليه وآله و سلم ) در تورات و انجيل نوشته شده و در كتاب بوده است . از اخبار و روايات زيادى هم اين معنا استفاده مىشود كه پيغمبراكرم ( صلى الله عليه وآله و سلم ) با يهود و نصارى محاجّه مىكرد و مىفرمود كه اسم من در كتابهاى خودتان هست و شما مىدانيد كه هست و هيچ تاريخى هم نقل نكرده كه يكى از يهود يا نصاراى آن زمان پيغمبراكرم ( صلى الله عليه وآله و سلم ) را تكذيب كند كه اين چه حرفى است تو مىزنى ، كجا اسم تو در تورات يا انجيل هست ، حتى در همين آيه سوره صف هم كه خواندم يادآور شده بود : « حضرت عيسى ( عليه السلام ) بشارت مىدهد به رسولى كه مىآيد و اسمش احمد است » هيچ يك از مسيحيانى كه آن وقت بودند ، مثل نصاراى نجران يا جاهاى ديگر ، پيغمبر را تكذيب نكردند و به او نگفتند كجا حضرت عيسى نسبت به تو بشارت داد ؟ ! ما مىبينيم پيغمبراكرم ( صلى الله عليه وآله و سلم ) اين آيه قرآن را براى مردم آن وقت خواند و هيچ تاريخى هم نقل نكرده كه حتى يك نفر از يهوديان يا مسيحيان كه اين آيه را مىشنيدند اعتراض كرده باشند كه حالا بر فرض
1 - « امّى » ممكن است به معناى درس ناخوانده و مكتب نرفته باشد ، و ممكن است منسوب به امّ القرى يعنى مكّه مكرّمه باشد ، و پيامبر اسلام ( صلى الله عليه وآله و سلم ) به هر دو معنا « امّى » بودند .
479
نام کتاب : درسهايى از نهج البلاغه ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري جلد : 1 صفحه : 479