responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه و تفسير نهج البلاغه ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 2  صفحه : 118


جويىهايش از طرف ديگر ، و نامحدود بودن روابط و اجزاى طبيعت با سيستم باز كه رو به ماوراى طبيعت ( متافيزيك به معناى عمومى آن ) دارد ، چگونه به خود اجازه مىدهيد كه علم و جهان هستى را محدود نموده ، در برابر مفاهيم و مسائل عالى و با اهميت به وحشت و اضطراب و نيهيليستى دچار شويد كدامين دليل شما را وادار كرده است كه تارهايى از چند رشته قضاياى محدود ، مانند عنكبوت دور خود بتنيد و سپس بگوئيد : جهان هستى همين است كه من با همين مفاهيم و قضايا آن را شناخته و با آن ارتباط برقرار كرده‌ام باصطلاح معمولى بايد گفت : خوشا بحالشان ، كه خيلى راحت و در آسايشند ما در مباحث آيندهء علم و جهان هستى ، و نوع سيستم آن دو را از نظر باز و بسته بودن ، مطرح خواهيم كرد . اكنون مىپردازيم به اصل موضوع بحث : مىگوئيم فرشتگان وجود دارند [1] و اگر نامحسوس بودن وجود فرشتگان را دليل نيستى آنان بدانيم ، نيمهء اساسى معلومات خود را كه عبارت است از واقعيات نامحسوس منكر شده‌ايم . و هيچ متفكر خردمند نمىتواند اين قضيهء ( نمىبينم پس وجود ندارد ) را زمينهء جهانبينى خود قرار داده و حكم به نيستى بيرون از منطقهء حواسّ نمايد .
ما مىدانيم كه ارتعاشات صوتى بايستى بحدّ معينى برسد تا ما آن را بشنويم اجسام و اشكال و رنگها در فاصله‌هاى معينى براى ما مطرح مىشوند . دانه اى از الكترون و انرژى را تاكنون نديده‌ايم . جاذبيت محسوس نيست . هيچيك از پديده‌ها و نيروهاى درونى مانند انديشه و تخيل و اراده و آن حقيقتى كه مديريت آنها را در اختيار دارد و « من » ناميده مىشود ، وارد منطقه حواس نمىشوند ، و حتى تسليم حساسترين وسايل نمىگردند . اين فرشتگان از جنس و نوع اجزاء و پديده‌هاى عالم طبيعت نيستند ، بلكه موجودات مقدس و داراى ماهيتهاى مخصوصى مىباشند .
توصيفات ما در بارهء فرشتگان مستند به منبع وحى است يا بطور مستقيم كه قرآن



[1] ايمان بوجود فرشتگان در رديف ايمان بخدا و روز قيامت شمرده شده است : * ( وَلكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِالله وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلائِكَةِ ) * . البقرة آيهء 177 ( و لكن نيكوكارى از آن كسانى است كه به خدا و روز قيامت و فرشتگان ايمان آورده است ) .

118

نام کتاب : ترجمه و تفسير نهج البلاغه ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 2  صفحه : 118
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست