responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 168


درگذشته ، بطوريكه ابن خلكان در جلد 2 تاريخش ص 85 قيد نموده ، روايت نامبرده مورد اعتماد است ، حديث او در ص 54 و 65 هر دو باسناد صحيح و رجال ثقه ، ذكر شد .
158 - ابو جعفر احمد بن عبد اللَّه بن احمد بزاز معروف به ، ابى النيّرى ، در سال 232 ولادت يافته و در 320 درگذشته است ، خطيب در جلد 4 تاريخش ص 226 شرح حال او را ثبت و گفته كه : نامبرده ثقه است ، حديث از او در موضوع آيهء اكمال دين و در داستان تهنيت خواهد آمد كه اسناد آن صحيح و رجال آن همگى ثقه هستند .
159 - حافظ ابو جعفر احمد بن محمّد ازدى طحاوى [1] حنفى - مصرى - در سال 229 ولادت يافته و در 321 درگذشته است ، استاد فقه و حديث است و رياست دينى در مصر باو منتهى ميشود ، ابن كثير در جلد 11 تاريخش ص 174 شرح حال او را نگاشته و گفته كه : نامبرده يكى از علماء ثقه و داراى دقت نظر و نيروى حفظ و از افراد برجستهء اين فنّ است ، و ذهبى در جلد 3 « تذكره » ص 30 از ابن يونس حكايت نموده كه نامبرده ثقه و داراى دقت نظر و فقاهت است و خردمندى است كه چون او كسى جايگزين او نيست ، حديث از او باسناد صحيح كه رجال آن ثقه هستند در ص 79 و همچنين در ص 102 ذكر شد .
160 - ابو اسحق ابراهيم بن عبد الصمد بن موسى هاشمى متوفاى 325 خطيب در جلد 6 تاريخش ص 137 شرح حال او را ثبت كرده ، حديث بطريق او در داستان مناشدهء مردى عراقى بر جابر انصارى بحديث غدير خواهد آمد .
161 - حافظ حكيم ، محمّد بن على ترمذى - صوفي - شافعى - صاحب كتاب « فروق » و « نوادر الاصول » بطوريكه در شرح حال او مذكور است ، در كتاب خود « نوادر الاصول » از بعضى استادان خود روايت ميكند ، حافظ ابو نعيم در « حليه » او را ستوده و شرح حال او را سبكى در جلد 2 طبقاتش صفحهء 20 ثبت نموده ، حديث از



[1] طحا قريه ايست در صعيد مصر و ازد طايفه ايست از يمن .

168

نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 168
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست