responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 157


( در سال 185 متولد و در 255 وفات يافته ) . عبد اللَّه بن احمد و نسائى و احمد بن صاعد و ابن اسحق سرّاج و مسلمه و قراب و غيرهم او را توثيق نموده‌اند و خطيب اتقان و ضبط و دانش و حفظ او را تأييد كرده ، ابن حجر شرح حال او را در جلد 9 « تهذيب التهذيب » صفحه 311 ثبت نموده ، حديث از او باسناد صحيح كه رجال آن همگى ثقه هستند ذكر شده است .
117 - محمّد بن عبد اللَّه ( مذكور در ص 84 [1] ) عدوى - مقرى - متوفاى 256 ، ابن ابى حاتم گويد : در سال 255 با پدرم حديث از او شنيديم و او ثقه و موصوف بصدق است ، دربارهء او از پدرم سئوال شد و پدرم - گفت : نامبرده متصف بصدق است ، نسائى و مسلمة بن قاسم او را توثيق نموده‌اند و خليلى گويد : موثق بودن او مورد اتفاق است ، ابن حبّان او را در شمار ثقات آورده و ابن حجر در جلد 9 « تهذيب » ص 284 بهمين اوصاف شرح حال او را ثبت كرده ، روايت او در داستان تهنيت باسناد صحيح كه رجال آن همگى ثقه هستند ، خواهد آمد .
118 - ( زيادتى چاپ دوم ) حافظ ابو عبد اللَّه محمّد بن اسمعيل بخارى متوفاى 256 - صحيح مشهور و داير او ( معروف به صحيح بخارى ) از جملهء صحاح ستّه ، است ( حديث غدير را ) نامبرده در جلد 1 تاريخ خود در قسم يك ص 375 ( بطوريكه در طريق سالم بن عبد اللَّه بن عمر ذكر شده ) آورده است .
119 - حافظ حسن بن عرفة بن يزيد - ابو على عبدى بغدادى - متوفاى 257 در سامراء ( يكصد و ده سال زندگى كرده ) ، ابن معين و ابو حاتم و ابن قاسم او را توثيق نموده‌اند و ابن حبّان او را در شمار ثقات ذكر كرده چنانكه در جلد 7 تاريخ خطيب ص 394 و در خلاصهء خزرجى ص 67 و در جلد 2 « تهذيب التهذيب » صفحهء 239 مذكور است ، حديث غدير بطريق نامبرده در ص 82 باسناد صحيح كه رجال آن همگى ثقه هستند گذشت .



[1] برقم 71 در صفحه 143 مراجعه شود : عبد اللَّه بن يزيد عدوى آزاد شدهء آل عمر مترجم .

157

نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 157
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست