responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 118


26 - سعيد بن جبير اسدى كوفي - ذهبى در جلد 1 تذكره اش در صفحه 65 شرح حال او را نگاشته و او را بطور كامل و رسا ، ستايش نموده و بر طبق مندرج در صفحه 116 خلاصهء خزرجى نقل از لالكائى - نامبرده مورد وثوق و اعتماد است و پيشوائى است با برهان - و از ابن مهران نقل شده كه : سعيد ( مذكور ) چشم از جهان بست در حالى كه همهء اهل اين رمين بعلم او محتاج بودند ! و در صفحهء 133 « التقريب » مندرج است كه : نامبرده موثق و روايت او مورد اعتماد و از فقهاء طبقهء سوم است . نامبرده در سال 95 هجرى قبل از رسيدن بسن پنجاه سالگى در برابر حجاج ( و بأمر او ) بقتل رسيده ، و در جلد 4 « تهذيب التهذيب » صفحهء 13 از طبرى نقل كرده كه نامبرده مزد موثقي بوده و حجّت بر مسلمين است . طريق منسوب باو در صفحه 48 و 99 گذشت .
27 - سعيد بن ابى حدّان ( ذى حدّان نيز باو گفته شده ) كوفي - در « تهذيب التهذيب » نگاشته كه ابن حبّان او را از اشخاص مورد وثوق شمرده - حديث او در ( مناشدهء ) رحبه خواهد آمد .
28 - سعيد بن مسيّب قرشى مخزومى . داماد ابى هريره - در سال 94 وفات يافته ، ذهبى در جلد 1 « تذكرة الحّفاظ » صفحه 47 مينگارد : بقول احمد بن حنبل و غيره - روايات مرسل سعيد - صحيح هستند . و ابن مدنى گفته : در تابعين كسى را بوسعت دامنهء علم او نميدانم ، بنظر و عقيدهء من نامبرده از اجّلهء تابعين است ، و ابو نعيم او را در شمار اولياء آورده و در جلد 2 « حلية الاولياء » صفحه 161 شرح حال او را ثبت نموده است . از طريق جمعى از حفاظ روايت او در موضوع ( تهنيت ) خواهد آمد و حديث ديگر او در صفحه 79 و 80 گذشت .
29 - سعيد بن وهب همدانى كوفي - ابن معين در صفحهء 122 خلاصهء تهذيب الكمال او را - توثيق نموده - نامبرده بسال 76 درگذشته ، گروه بسيارى از پيشوايان حديث بطريق او داستان ( مناشدهء ) رحبه را چنانكه خواهد آمد روايت نموده‌اند .

118

نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 118
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست