responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 152


دارد چنين گويد : و اما روايات غير معروف ، در احاديث او بسيار كم يافت ميشود مگر رواياتى كه از راويان ناشناس باشد ، و مع الوصف يحيى بن معين و غيره از علماء حفّاظ بروايات او رضايت داده‌اند و او را توثيق مينمايند ، ابن حجر شرح حال او را در جلد 1 « تهذيب » صفحهء 167 ثبت نموده ، حافظ نسائى در « خصايص » صفحهء 25 آورده كه : خبر داد مرا ابو عبد الرحمن زكريا بن يحيى سجستانى از محمّد بن عبد الرحيم از ابراهيم ( مذكور ) از معن [1] و او از موسى بن يعقوب از مهاجر بن مسمار از عايشه بنت سعد و از عامر بن سعد از سعد كه : رسول خدا صلَّى اللَّه عليه و آله خطبه خواند و فرمود اى گروه مردم ، بدرستى كه من ولىّ شما هستم ، آنگروه اين فرمايش او را تصديق نمودند ، سپس دست على را گرفت و بلند كرد و فرمود : اين ولىّ من است ، و از طرف من - ادا ميكند ( وظايف را ) دوست و پيرو او خدا را دوست دارد و پيروى ميكند و كسى كه با او عداوت بورزد دشمن خدا است ، و اسناد اين حديث صحيح و رجال آن همگى ثقه هستند .
99 - ابو سعيد يحيى بن سليمان كوفي جعفى مقرى متوفاى 237 ، دار قطنى و عقيلى او را توثيق نموده‌اند ، و ابن حبّان بطوريكه در جلد 11 « تهذيب التهذيب » ص 227 و در « خلاصه » صفحهء 364 مذكور است ، او را در شمار ثقات آورده ، روايت او در حديث ركبان باسناد صحيح و رجالى كه همگى ثقه هستند خواهد آمد .
100 - حافظ ابن راهويه اسحق بن ابراهيم حنظلى مروزى متوفاى 237 ، أحمد گفته : نظير و همانندى براى او در نزد ما پيشوايان مسلمين بنظر نميرسد ، و چنانكه در « خلاصهء » خزرجى ص 23 مذكور است ، گروهى او را توثيق نموده‌اند و ابن خلكان در جلد 1 تاريخ خود ص 68 مينگارد : فنّ حديث و فقه و صفت ورع در او جمع است ، و نامبرده يكى از پيشوايان اسلام است و داراى مسند مشهوريست ،



[1] نامبرده : معن بن عيسى بن يحى اشجعى ابو يحى مدنى است متوفاى 198 ، ابن معين او را توثيق كرده و ابن سعد گفته : نامبرده داراى حديث بسيار و دقت نظر و موصوف بامانت است ابن حج ( ؟ ؟ ؟ ) شرح حال او را در جلد 10 « تهذيب » صفحهء 252 چنين ثبت نموده است .

152

نام کتاب : الغدير ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأميني    جلد : 1  صفحه : 152
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست