responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف ( فارسي ) نویسنده : السيد ابن طاووس    جلد : 1  صفحه : 50


پيامبران واجب نبود و شريعتشان ثابت نمىشد ، ( 1 ) چون هر پيغمبرى كه مبعوث شده ، در ابتداى امر همهء مردم يا اكثريت آنها مخالف وى بودند و مسلما در اقليت بودن پيروان او دليل بر بطلان نبوت او نيست به اين معنى كثرت مخالفين در ابتداى امر ، دليل بر بطلان مذاهب اقليت نمىباشد به همين جهت مىبينم خوب و مرغوب هر چيزى در دنيا از بد و نامرغوب آن كمتر است و اين موضوع كليّت دارد و هر گاه شخصى عاقل اين نكته را بسنجد همه جا همين طور خواهد ديد كه گفتم .
آنچه مرا بر آن داشت كه دقّت در اعتقاد مذهب شيعه را جلو اندازم ، اين است كه نديدم آنها مذهب خود را تغيير دهند و آنان همان راه اول را حفظ كرده‌اند و از پيغمبرشان و خواصّ اهل بيت او پيروى نموده‌اند و اين اختيار و انتخاب را من از اين گروه نيكو ديدم .
به همين جهت من با عده اى از علماى آنها ملاقات كردم و از اعتقادات آنها سؤال نمودم ، آنها گفتند : ما به تو تكليف نمىكنيم كه بدون دليل و برهان از ما تقليد كن ، ما ترا منصفانه داور قرار مىدهيم كه كتابهاى ما را مطالعه كنى و با علما و دانشمندان ما كه براى تو اقامهء دليل نمايند ، ملاقات نمائى ، زيرا كه تأليفات و كتب شيعه در اصول دين ، فقه ، احكام ، عبادات ، آداب و دعوات ، لغت ، سيره و تاريخ ، تفسير قرآن و اخبار و ديگر معارف و . . . آن قدر زياد است كه نمىتوانيم آنها را به جهت پراكنده بودنشان در همهء شهرها و كثرت تعداد مؤلفين آنها در هر زمان ، به شمار آوريم ما كتابهاى بزرگ و مجلدات زيادى داريم كه در آنها تنها اسامى مؤلفين و بعضى از تأليفات آنها ثبت شده است و در بعضى از اينها اسم هزار مؤلف و در بعضى كمتر يا بيشتر مذكور است ، پس وقتى كه تنها اسامى مؤلفين كتابهاى ما چند جلد كتاب را پر كند ، آن وقت تعداد كتابها چندين برابر خواهد بود و تعداد علماء و دانشمندانى كه تأليفات ندارند ، به مراتب از اين هم بيشترند .
پس هر چه مىخواهى از اين تأليفات استفاده كن زيرا در اين كتابها آن قدر ادلَّهء واضح و براهين روشن و متقن خواهى يافت كه ترا از خطر تقليد حفظ خواهد

50

نام کتاب : الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف ( فارسي ) نویسنده : السيد ابن طاووس    جلد : 1  صفحه : 50
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست