فرزند داشته باشد در آن ظرف و مصون و محفوظ باشد تا هنگامى كه بدنش مستحكم شود و بيرون خرامد آيا اين از تدبير حكيم لطيف نيست سبحانه و تعالى عما يشركون ؟ < فهرس الموضوعات > [ حكمت در خلقت هر يك از اعضاى بدن و فوايد آنها ] < / فهرس الموضوعات > [ حكمت در خلقت هر يك از اعضاى بدن و فوايد آنها ] تفكَّر كن : اى مفضّل در همهء اعضاى بدن و تدبير آنها كه هر يك براى غرضى و حاجتى آفريده شدهاند دستها براى كار كردن و پاها براى راه رفتن ، چشمها براى ديدن ، و دهان از براى غذا خوردن ، و معده ، براى هضم كردن ، و جگر براى جدا كردن اخلاط بدن ، و منافذ بدن براى بيرون رفتن فضلات تا هنگام دفع ، و فرج براى حصول نسل و هم چنين جميع اعضا اگر تأمل كنى در آنها و نظر و فكر خود را به كار فرمائى مىدانى كه هر يك براى كارى خلق شدهاند و براى مصلحتى مهيّا گرديدهاند . < فهرس الموضوعات > [ پندار واهى ] < / فهرس الموضوعات > [ پندار واهى ] مفضّل گفت : گفتم اى مولاى من ! گروهى مىگويند كه اينها از فعل طبيعت است . حضرت فرمود كه : بپرس از ايشان كه آيا اين طبيعت كه شما مىگوئيد علم و قدرت دارد بر اين افعال يا نه ؟ پس اگر گويند كه علم و قدرت دارد ، پس به خدا قائل شدهاند و او را « طبيعت » نام كردهاند ، زيرا كه معلوم است طبيعت را شعورى و ارادهء نيست .