نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 47
پاسخ يك سؤال و از جمله اعتراضهاى مخالفين ما اين است كه مىگويند : چرا آنچه را كه بر انبياء واجب بوده ، بر ائمه واجب مىكنيد ؟ و چرا نمىگوئيد امر « غيبت » در انبياء جايز بوده امّا در ائمّه جايز نيست . البتّه ائمّه مانند انبياء نيستند و جايز نيست كه حال ائمّه را به حال انبياء تشبيه كنيم ، بايد دليل قانعكنندهاى براى ما بياوريد كه آنچه كه در شأن انبياء و رسولان جايز بوده در بارهء ائمّه نيز جايز مىباشد . مىدانيم كه تشبيه و قياس در دو موضوع همانند و همشكل صورت مىپذيرد پس ادعاى شما در باره تشبيه حال ائمّه به انبياء درست نيست مگر آنكه دليل قانعكنندهاى بياوريد . در پاسخ اين ايراد مىگويم - و از خداوند هدايت مىجويم - : دشمنان ما از سر جهالت اين اعتراض را وارد كردهاند و اگر از اهل تشخيص و تفكَّر و تدبّر بودند و عناد را كنار مىگذاشتند و تعصّب و جانبدارى از رهبران و پيشينيانشان نمىكردند ، مىدانستند كه هر چيزى كه در انبياء رواست ، طابق النّعل بالنّعل در
47
نام کتاب : كمال الدين وتمام النعمة ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 47