responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 953


زيرا از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه فرمود : « از بعضى از اين [ دنيا ] براى آن [ دنيا ] كمك گيريد و سربار مردم نباشيد » . و بر شماست با هر كه معاشرت داريد به او نيكى و احسان نماييد .
هلا ، بر شماست كه از تجاوزگرى خوددارى نماييد كه من از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه فرمود : « كيفر تجاوز از كيفر همهء بديها زودتر تحقّق يابد » . آنچه خداوند از نماز و روزه و ساير مقرّرات الهى بر شما واجب ساخته انجام دهيد و زكات واجب را به اهل آن بپردازيد كه امام صادق عليه السّلام فرمود : « اى مفضّل ! به يارانت بگو : زكات را به دست اهلش برسانند و من ضامن آن چيزى هستم كه از دست آنها رفته است » .
بر شما باد به ولايت آل محمّد صلَّى الله عليه و آله در ميان خود صلح و سازش برقرار سازيد و از يك ديگر غيبت نكنيد ، به ديدار يك ديگر رويد و به همديگر محبّت ورزيد و به هم احسان نماييد و با يك ديگر ملاقات كنيد و به گفتگو پردازيد و مطالب را از يك ديگر پنهان ننماييد . مبادا از هم قطع رابطه و از يك ديگر قهر كنيد كه از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه فرمود : « به خدا سوگند ! دو تن از شيعيان ما با حالت قهر از يك ديگر جدا نشوند ، مگر اينكه از يكى از آنان بيزارى جويم و لعنتش نمايم و چه بسا با هر دوى آنها چنين كنم » معتّب عرض كرد : فدايت گردم ، ستمكار مستحقّ چنين امرى است ولى ستمديده چرا ؟
امام صادق عليه السّلام فرمود : زيرا او برادرش را به آشتى با خود دعوت نكرده است ؛ شنيدم پدرم فرمود : هر گاه دو تن از شيعيان ما با هم ستيزه نمايند و يكى از آن دو بر ديگرى چيره آيد ، بايد آن ستمديده به نزد آن ديگرى برود و به او بگويد : اى برادر من ، من ستمكارم ، تا آن قهر و جدايى ميان او و رفيقش برطرف گردد ؛ همانا خداوند تبارك و تعالى داورى عادل است و حقّ ستمديده را از ستمگر مىستاند .
فقيران شيعهء آل محمّد عليهم السّلام را مورد تحقير و جفا قرار ندهيد و به آنها بدهيد و از احسان خود برخوردارشان نماييد . آل محمّد را وسيلهء نان خوردن خود نسازيد

953

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 953
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست