responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 889


سرسپردگى يا نابودى . و سرانجام كارها به دست خداست 4 - در پاسخ به نامهء يكى از شيعيانش كه اختلاف ميان شيعيان را به استحضار ايشان رسانده بود ، مرقوم فرموده : به راستى ، خدا با خردمند گفتگو دارد و مردم در بارهء من سه گروه شده‌اند : يك گروه بينا به راه نجات و چنگ در زننده به حقّ و آويخته به شاخهء حقيقت و هيچ شك و ترديدى [ در دل ] ندارند و جز من پناهى براى خود نجويند .
گروه ديگر ، حقّ را از حقّشناسان به دست نياورده‌اند و مانند دريانوردان هنگام موج به حركت درآيند و هنگام سكون دريا آرام گيرند و گروهى هم تحت سلطهء شيطانند و كارشان ردّ بر اهل حقّ و دفع حقّ به باطل است كه آن نيز به خاطر آن حسدى است كه در دل خود دارند ؛ پس آن كس را كه به راست و چپ مىرود واگذار ؛ زيرا اگر چوپان بخواهد گوسفندان خود گرد آورد با كمترين تلاشى آن كار را انجام مىدهد . از افشاى اسرار و رياستجويى پرهيز كن كه اين دو مايهء نابودى است 5 - از گناهانى كه مورد بخشش قرار نگيرد يكى اين است كه گناهكار بگويد : كاش جز به خاطر اين گناه بازخواست نگردم . سپس امام حسن عسگرى عليه السّلام فرمود : شركورزيدن مردم ، نامحسوستر از حركت مورچه بر روى گليمى سياه در شب تاريك است !
6 - * ( بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ) * به اسم اعظم خدا ، نزديكتر از سياهى چشم به سفيدى آن است 7 - هنگامى كه گروهى از شيعيان در امامت حضرت حسن عسگرى عليه السّلام اختلاف كردند ، حضرت با دستخط مبارك خود چنين مرقوم فرمود : هيچ يك از پدرانم آن گونه كه من گرفتار ترديد گروهى از شيعيان واقع شدم ، مورد ترديد واقع نشدند . اگر اين موضوع [ امامت ] كه شما به آن معتقد و پاى بنديد موقّت بود و منقطع مىشد ، جاى شك و ترديد داشت ولى اگر امامت امرى است پيوسته كه تا امور الهى جريان دارد پابرجاست ؛ ديگر اين شك و ترديد چه معنا دارد ؟ !
8 - مهرورزى نيكان براى نيكان ، ثواب است براى نيكان و مهرورزى بدان نسبت به نيكان ، فضيلت به شمار مىآيد براى نيكان و كينه ورزى بدان به نيكان ، زينت است براى نيكان و كينه ورزى نيكان به بدان ، رسوايى است براى بدان .

889

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 889
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست