responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 877


و هر كه آن را نمىپذيرفت كشته مىشد يا اينكه بايد توبه مىكرد تا كشته نشود .
13 - امّا آن مردى كه به همجنس بازى اقرار كرده و بيّنه بر او اقامه نشده بلكه داوطلبانه اقرار نموده امام مىتواند هم از جانب خدا او را كيفر دهد و هم مىتواند از جانب خدا بر او منّت نهد و عفوش نمايد ؛ آيا اين فرمايش خدا را نشنيده اى كه : « اين بخشش ماست ، آن را بىشمار ببخش يا نگاهدار » . [ سورهء صاد ( 38 ) ، آيهء 39 ] . ما تو را از همهء چيزهايى كه سؤال نموده بودى آگاه ساختيم ؛ پس آن را بدان .
سخنان كوتاه امام هادى عليه السّلام كه در همين زمينه‌ها ( اخلاق و حكمت و غيره ) از آن بزرگوار نقل شده است 1 - به يكى از موالى خود فرمود : از فلانى گلايه كن و به او بگو : چون خداوند خير بنده اى را بخواهد ، هر گاه آن بنده مورد گلايه واقع شود بپذيرد 2 - متوكَّل نذر كرده بود كه اگر خدايش او را از بيمارى عافيت بخشد ، مالى « بسيار » صدقه دهد . پس چون بهبود يافت از علما پرسيد كه اندازهء مال « بسيار » چقدر است ؟
در تفسير آن اختلاف كردند و به حقيقت معنى دست نيافتند . سپس اين مسأله را از امام هادى عليه السّلام پرسيد ، ايشان فرمود : هشتاد درهم صدقه دهد . متوكَّل دليل آن را پرسيد ، امام عليه السّلام فرمود : خداوند به پيامبرش صلَّى الله عليه و آله فرمود : « قطعا خداوند شما را در مواضع بسيارى يارى كرده است . . . » [ سورهء توبه ( 9 ) ، آيهء 25 ] ما آن پيكارهاى پيامبر خدا صلَّى الله عليه و آله را شمرديم تا هشتاد پيكار رسيد و خداوند اين عدد را « بسيار » ناميده است .
متوكَّل از اين سخن شادمان گشت و هشتاد درهم صدقه داد 3 - خدا را بقعه هاست كه دوست دارد در آنها دعا شود و آن دعاها را مستجاب گرداند ، كه يكى از آن بقعه‌ها بارگاه امام حسين عليه السّلام است 4 - هر كه از خدا پروا نمايد از او پروا كنند و هر كه از خدا فرمان برد از او فرمان برند و هر كه از خالق اطاعت كند از خشم مخلوق ترسى به خود راه ندهد و هر كه آفريدگار را خشمگين سازد پس بايد مطمئن باشد كه به خشم آفريدگان دچار آيد .

877

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 877
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست