responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 829


سخنان امام هادى عليه السّلام آنچه از امام راشد و صابر ابو الحسن على بن محمّد عليهما السّلام در همين زمينه‌ها ( اخلاق و حكمت و غيره ) نقل شده است نامهء امام هادى عليه السّلام در ردّ اهل جبر و تفويض و اثبات عدل و اختيار بر مبناى شيعه از على بن محمّد :
سلام و رحمت و بركات خدا بر شما و هر كه پيرو راه راست است باد ! نامهء شما [ مردم اهواز ] به دست من رسيد و مطالبى را كه در بارهء اختلاف خود در امر دين و بحث در خصوص قدر يادآور شده بوديد فهميدم و نيز گفتار برخى از شما را در گرايش به جبر و برخى ديگر را در گرايش به تفويض ملاحظه كردم و اينكه اين امور باعث اختلاف شما در اين مطلب و گسيختگى شما از همديگر شده و دشمنى بين شما پديد آورده است و سپس از من خواسته بوديد كه در اين امور مطالبى را بيان نمايم ، همه اين مسائل از نامهء شما به دستم آمد . بدانيد - خدايتان رحمت كند - كه ما در آثارى كه رسيده و اخبار بسيارى كه آمده نظر كرديم و دريافتيم تمام افرادى كه خود را پيرو اسلام مىدانند و از جانب خدا توفيق تعقّل دارند ، از دو حال خارج نيست : يا حقّ است كه بايد پيروى شود و يا باطل است كه بايد از آن دورى نمود . همهء امّت اسلام بدون كوچكترين اختلافى اتفاق نظر دارند كه قرآن حقّ است و هيچ شك و شبهه اى در اين خصوص ندارند و همه آنان - بدون استثناء - به باور داشتن قرآن و حقّانيّت آن معترفند و اين حرفشان درست است و به راه راست هدايت شده‌اند و اين نيز طبق فرمايش پيامبر خدا صلَّى الله عليه و آله است كه فرمود : « امّت من بر گمراهى اتّفاق نكنند » . پس خبر داد كه آنچه همهء امّت اسلام بر آن اتّفاق نمايند به كلَّى حقّ مىباشد و اين در صورتى است كه هيچ كس با نظر ديگرى مخالفتى نداشته باشد و قرآن حقّ است و هيچ اختلافى در صحّت آمدن آن از جانب خدا و تصديق حقّانيّت آن ، در ميان امّت اسلام وجود ندارد .
و هر گاه قرآن خبرى را گواهى نمايد و آن را درست شمارد و گروهى از امّت به انكار آن خبر پردازند بر آنها لازم است بدون هيچ چون و چرايى به صحّت آن خبر اعتراف نمايند ؛ چون در اصل بر تصديق قرآن اتفاق دارند و اگر آن گروه به انكار قرآن پردازند و تمرّد كنند از ملَّت اسلام بيرونند .

829

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 829
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست