responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 801


چرا كه خواستند با نظرهاى [ ناقص ] خويش امامى را منصوب كنند و چگونه مىتوانند امامى را انتخاب كنند ؟ و حال آن كه امام دانايى است كه نادانى نورزد و نگهبانى است كه حيله نكند ، منبع نبوّت است ، در دودمانش عيبى نباشد و هيچ اصل و نسب دارى با او برابرى نكند ، تبارش از قريش و نسلش از هاشم و خانواده او از رسول خدا صلَّى الله عليه و آله است ؛ بزرگمندى بزرگمندان و شاخه نسل عبد مناف است . فزايندهء دانش ، كاملكنندهء بردبارى ، تواناى در فرماندهى ، داناى به سياست و سزاوار رياست است ، فرمان پذيرى از او واجب ، قائم به امر خدا و نيك خواه بندگان خدا است . همانا پيامبران و اوصياء صلوات الله عليهم را خداوند توفيق دهد و پاينده دارد و از منبع دانش و حكمتش آن چيزى را به آنان دهد كه به ديگران نداده است ، دانش ايشان فراى دانش مردم عصر خويش است و به تحقيق خداى عزيز و جليل فرمود : « آيا كسى كه به سوى حقّ رهبرى مىكند سزاوارتر است كه مورد پيروى قرار گيرد يا كسى كه راه نمىيابد مگر آن كه هدايت شود ؟ شما را چه شده ، چگونه داورى مىكنيد ؟ » [ يونس ( 10 ) ، آيهء 35 ] و خداى متعال در داستان طالوت فرمود : « در حقيقت خدا او را بر شما برترى داده و او را در دانش و نيروى بدن بر شما برترى بخشيده است و خداوند پادشاهى خود را به هر كس كه بخواهد مىدهد » . [ بقره ( 2 ) ، آيهء 247 ] و در داستان داود عليه السّلام فرمود :
« و داود جالوت را كشت و خداوند به او پادشاهى و حكمت ارزانى داشت و از آنچه مىخواست به او آموخت » . [ بقره ( 2 ) ، آيهء 251 ] و به پيامبرش صلَّى الله عليه و آله فرمود : « خداوند كتاب و حكمت بر تو فرو فرستاد و آنچه را نمىدانستى به تو آموخت و تفضّل خدا بر تو همواره بزرگ است » .
[ نساء ( 4 ) ، آيهء 113 ] و در بارهء پيشوايان از اهل بيت و خانواده و فرزندان او فرمود :
« بلكه به مردم ، براى آنچه خدا از فضل خويش عطا كرده رشك مىورزند - تا آنجا كه مىفرمايد - . . .
دوزخ » . [ نساء ( 4 ) ، آيهء 54 و 55 ] و بىگمان چنانچه خداوند بنده اى را براى سرپرستى امور بندگانش برگزيند سينه اش را براى اين كار فراخ كند و چشمه‌هاى حكمت را در دلش جارى سازد و زبانش را گويايى بخشد تا پس از آن در جوابگويى وانماند و در سخنش جز درست نباشد ، پس او توفيق يافته و پاينده و تأييد شده باشد و بىشك از هر اشتباه و لغزشى در امان و بدور باشد . او را به دورى از اشتباه ويژه داشت تا حجّت بر آفريدگانش و گواه بر بندگانش باشد ، پس آيا آنان توان اين گونه كارى را دارند تا امام را برگزينند و برگزيده شدهء آنان داراى اين صفت باشد ؟ !

801

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 801
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست