responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 777


امام رضا عليه السّلام فرمود : به من بگوييد كه آيا صدقه بر آل محمّد حرام است ؟ گفتند :
آرى . امام عليه السّلام فرمود : پس آيا بر امت [ نيز ] حرام است ؟ گفتند : نه . امام عليه السّلام فرمود : اين فرق ميان آل و امّت است . واى بر شما به كجا كشانده شده‌ايد ؟ آيا از روى نادانى از قرآن بازگشته‌ايد يا اينكه شما گروهى [ در راه نادرست ] اسرافكاريد ؟ آيا نمىدانيد كه مسلما اين روايت بنا بر ظاهرش براى برگزيدگان هدايت يافته است نه ديگران ؟
علما گفتند : اى ابا الحسن ، [ اين سخن را ] از كجا مىگويى ؟
امام عليه السّلام فرمود : از سخن خداوند كه : « و در حقيقت نوح و ابراهيم را فرستاديم و در ميان فرزندان آن دو نبوّت و كتاب را قرار داديم ، از آنها برخى راهياب شدند و [ لى ] بسيارى از آنان بدكار بودند » . [ حديد ( 57 ) ، آيهء 26 ] پس وراثت نبوّت قرآن در هدايت يافتگان قرار داده شده نه در فاسقين . آيا نمىدانيد كه نوح از پروردگارش خواستار شد و گفت : « پسرم از كسان من است و قطعا وعدهء تو راست است و تو بهترين داورانى » [ هود ( 11 ) ، آيهء 45 ] و اين [ بخاطر آن بود ] كه خداوند به او و خانواده اش وعده داده بود كه آنان را نجات دهد ، پس پروردگارش تبارك و تعالى [ در پاسخ ] به او فرمود : « او در حقيقت از كسان تو نيست ، او [ داراى ] كردارى ناشايسته است . پس چيزى را كه به آن علم ندارى از من مخواه . من به تو اندرز مىدهم كه مبادا از نادانان باشى » . [ هود ( 11 ) ، آيهء 46 ] مأمون گفت : آيا خداوند عترت را در قرآن بر مردمان ديگر برترى داده است ؟
امام رضا عليه السّلام فرمود : به درستى كه خداوند بزرگمند جبّار عترت را در آيات محكم كتابش بر ديگر مردمان برترى داده است . مأمون گفت : اين [ برترى دادن ] در كجاى كتاب خداست ؟ امام رضا عليه السّلام فرمود : در سخن خداى تعالى : « به يقين خداوند ، آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را بر مردم جهان برترى داده است ، فرزندانى كه بعضى از آنان از [ نسل ] بعضى ديگرند » [ آل عمران ( 3 ) ، آيهء 33 و 34 ] و خداوند در جاى ديگرى فرمود :
« بلكه به مردم براى آنچه خدا از فضل خويش به آنان عطا كرده رشك مىورزند ، در حقيقت ما به خاندان ابراهيم كتاب و حكمت داديم و به آنان ملكى بزرگ بخشيديم » . [ نساء ( 4 ) ، آيهء 54 ] آنگاه روى سخن را به مؤمنان ديگر بازگردانده و فرموده است : « اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [ نيز ] اطاعت كنيد » . [ نساء ( 4 ) ، آيهء 59 ]

777

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 777
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست