responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 739


و خداوند فرمود : « و كسانى كه ايمان آوردند ولى مهاجرت نكردند هيچ گونه خويشاوندى [ دينى ] با شما ندارند مگر آن كه [ در راه خدا ] هجرت كنند » . [ انفال ( 8 ) ، آيهء 72 ] رنگ از رخسار هارون پريد و دگرگون شد و گفت : چرا شما خود را به على كه پدرتان است نسبت نمىدهيد و به پيامبر خدا صلَّى الله عليه و آله كه جدّ [ مادرى ] شماست نسبت مىدهيد ؟ امام موسى عليه السّلام فرمود : به درستى كه خداوند مسيح ، عيسى پسر مريم را به واسطهء مادرش مريم كه دوشيزه بود و ازدواج نكرده بود - و هيچ بشرى او را لمس ننموده بود - به خليل خويش ابراهيم عليه السّلام نسبت داد در آن سخن كه : « و از نسل او داود و سليمان و ايوب و يوسف و موسى و هارون را [ هدايت كرديم ] و اين گونه نيكوكاران را پاداش مىدهيم ، و ذكريا و يحيى و عيسى و الياس را كه همه از شايستگان بودند » . [ انعام ( 6 ) ، آيهء 84 و 85 ] . خداوند عيسى عليه السّلام را فقط از طريق مادرش به خليل خويش ابراهيم عليه السّلام نسبت داد همان طور كه داود و سليمان و ايوب و موسى و هارون را به وسيلهء پدران و مادرانشان نسبت داد . به سبب اينكه فضيلت و جايگاه بلند حضرت عيسى عليه السّلام تنها به واسطهء مادرش بود و اين [ همان ] سخن خداوند در داستان مريم عليها السّلام است كه : « به راستى خداوند تو را برگزيده و پاك ساخته و تو را بر زنان جهان برترى داده است » . [ آل عمران ( 3 ) ، آيهء 42 ] به واسطهء [ به دنيا آوردن ] مسيح بدون [ وساطت ] هيچ بشرى و همين طور پروردگار ما فاطمهء عليها السّلام را برگزيد و پاك ساخت و به وسيلهء حسن و حسين ، دو سرور جوانان اهل بهشت ، بر زنان جهانيان برترى داد .
هارون - در حالى كه به اضطراب افتاده بود و آنچه از امام عليه السّلام شنيده بود او را بد حال كرده بود - به امام عليه السّلام گفت : از كجا مىگوييد كه انسان در صورت پرداخت نكردن خمس به اهلش ، از جانب مادران و پدرانش [ نطفه اش ] فاسد مىشود ؟ پس امام موسى عليه السّلام فرمود : اى امير مؤمنان ! اين ، پرسشى است كه جز تو كسى از حاكمان نپرسيده است . و نه تيم و نه عدى و نه بنى اميه [ نپرسيده است ] . و از هيچ كدام از پدران من اين سؤال پرسيده نشده است ، پس تو [ نيز ] آشكار ساختنش را از من مخواه .
هارون گفت : پس اگر به من خبر رسد كه [ پاسخ ] اين پرسش را آشكار ساخته اى از امانى كه به تو دادم باز خواهم گشت . امام موسى عليه السّلام فرمود : اين حقّ براى تو است .
هارون گفت : به درستى كه زندقه در [ عالم ] اسلام بسيار شده و اين زنادقه كه گزارشهايى از ايشان به ما رسيده از وابستگان شما هستند . زنديق در نزد شما اهل بيت ، چه كسى است ؟

739

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 739
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست