responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 699


از امام كاظم امين ، ابو ابراهيم كه كنيه اش ابو الحسن نيز است موسى فرزند جعفر عليهما السّلام مطالبى طولانى در بارهء پند و حكمت و غيره روايت شده است .
سفارش امام كاظم عليه السّلام به هشام و توصيف او از خرد همانا خداوند تبارك و تعالى خردمندان و فهميدگان را در كتابش بشارت داده و فرموده است : « پس بشارت ده به آن بندگان من كه : ، به سخن گوش فرا مىدهند و بهترين آن را پيروى مىكنند اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان » . [ زمر ( 39 ) ، آيهء 17 و 18 ] .
اى هشام بن حكم به راستى خداوند عزيز و جليل به وسيلهء خردها حجتها را بر مردم تمام كرد و بيان حجتها را به آنان رسانيد و با برهان ، آنان را به پروردگارى خويش راهنمايى كرد و فرمود : « و معبود شما ، معبودى يگانه است كه جز او هيچ معبودى نيست ، راستى كه در آفرينش آسمانها و زمين و در پى يك ديگر آمدن شب و روز - تا آنجا كه مىفرمايد : - براى گروهى كه مىانديشند نشانه‌هاى [ گويا ] وجود دارد » . [ بقره ( 2 ) ، آيهء 163 و 164 ] .
اى هشام ! بىگمان خداوند عزيز و جليل اين امور را برهانى براى شناساندن خويش نهاده به اين گونه كه براى آنان چاره ساز باشد و فرموده است : « و شب و روز و خورشيد و ماه را براى شما رام گردانيد و ستارگان به فرمان او مسخّر شده‌اند . مسلَّما در اين [ امور ] براى مردمى كه انديشه مىكنند نشانه هاست » . [ نحل ( 16 ) ، آيهء 12 ] و فرموده : « حاء ، ميم . ، سوگند به كتاب روشنگر ، ما آن را قرآنى عربى قرار داديم ، باشد كه بينديشند » . [ زخرف ( 43 ) ، آيهء 1 تا 3 ] و فرمود : « و از نشانه‌هاى او [ اينكه ] برق را براى شما بيمآور و اميد بخش مىنماياند و از آسمان به تدريج آبى فرو مىفرستد كه به وسيلهء آن زمين را پس از مرگش زنده مىگرداند . در اين [ امر هم ] براى مردمى كه انديشه مىكنند قطعا نشانه هايى است » . [ روم ( 30 ) ، آيهء 24 ] اى هشام ! پس آنگاه خداوند خردمندان را پند داده و آنان را مشتاق آخرت گردانده و فرموده است : « و زندگى دنيا جز بازى و سرگرمى نيست و قطعا سراى بازپسين براى كسانى كه پرهيزگارى مىكنند بهتر است . آيا نمىانديشند ؟ » . [ انعام ( 6 ) ، آيهء 32 ] و فرموده : « و هر آنچه به شما داده شده است كالاى زندگى دنيا و زيور آن است . و [ لى ] آنچه پيش خداست بهتر و پايدارتر است » .
[ قصص ( 28 ) ، آيهء 60 ] .

699

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 699
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست