responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 589


ولى به منزلت و اهميّت نزد خدا ، بزرگ باشند . گروه دوم كه مرتبهء پاييناند ، ما را در عيان دوست دارند و شيوه پادشاهان را در پيش گرفته‌اند . زبانشان با ماست و شمشيرشان بر عليه ماست . گروه سوم كه مرتبهء ميانه به شمار مىآيند ، ما را در باطن دوست دارند ولى در ظاهر اظهار دوستى نمىنمايند . به جان خودم سوگند ! اگر ما را [ صادقانه ] در باطن دوست مىداشتند بدون اينكه آن را آشكار اظهار نمايند ، در شمار روزه داران روز و نمازگزاران شب بودند و اثر عبادت را در رخسارشان مىديدى و آنان اهل مسالمت و فرمانبردارىاند .
آن مرد عرض كرد : [ با اين توضيحات ] من در شمار دوستداران شما در عيان و نهان هستم . امام صادق عليه السّلام فرمود : دوستداران ما كه هم در نهان ما را دوست دارند و هم در عيان ويژگيهايى دارند كه به وسيلهء آنها شناسايى مىشوند . آن مرد عرض كرد : آن نشانه‌ها چيست ؟ امام عليه السّلام فرمود : چند نشانه است : نخست آن كه يكتاپرستى را به خوبى فهميده‌اند و به دانش يكتاپرستى به طور كامل دست يافته‌اند و پس از آن به ذات و صفات او ايمان دارند ، سپس حدود ايمان و حقايق و شروط و تأويل آن را به دست آورده‌اند . سدير عرض كرد : يا ابن رسول الله ! پيش از اين من چنين توصيفى در باره ايمان از شما نشنيده بودم ! ؟ امام صادق عليه السّلام فرمود : آرى ، اى سدير ! پرسشگر را نرسد كه بپرسد [ حقيقت ] ايمان چيست ، تا نداند ايمان به كيست ؟
سدير عرض كرد : يا بن رسول الله ! اگر امكان دارد در اين خصوص توضيحى بفرماييد . امام صادق عليه السّلام فرمود : هر كه پندارد خدا را با وهم و خيال دلها مىشناسد ، مشرك است . و هر كه پندارد خدا را به نام بدون معنى پرستش مىنمايد به بىاساس بودن سخن خود اعتراف كرده است ؛ زيرا صرف نام ، حادث است و هر كه پندارد نام و معنى را با هم مىپرستد ، همانا براى خدا شريكى قرار داده است . و هر كه پندارد [ معنى را ] به صفت مىپرستد نه به ادراك ، به طور قطع حواله بر ناديده كرده است . و هر كه پندارد صفت و موصوف را با هم مىپرستد ، يكتاپرستى را ابطال نموده است ؛ زيرا صفت غير از موصوف است . و هر كه پندارد موصوف را به صفت اضافه مىكند ، همانا بزرگ را كوچك نموده است و هيچ يك از اينها نتوانسته‌اند آن طور كه در خور است خدا را شناسايى نمايند .

589

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 589
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست