responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 555


اى پسر نعمان ! از مجادله و ستيزه كردن بپرهيز كه كردارت را بر باد دهد و از جرّ و بحث بپرهيز كه هلاكت سازد و زياد به خصومتگرى مپرداز ؛ زيرا تو را از خدا دور نمايد . سپس فرمود : به راستى ، آنان كه پيش از شما بودند در پى « سكوت آموزى » بودند در حالى كه شما دنبال « سخن آموزى » هستيد ! شيوهء آنان چنين بود كه هر گاه يكى از ايشان مىخواست « عابد » گردد قبل از آن ده سال به فراگيرى سكوت مىپرداخت ، پس اگر خوب از عهدهء فراگيرى آن برمىآمد و در آن راه استقامت مىورزيد ، از عابدان به شمار مىآمد و گر نه مىگفت : من لياقت اين مقام را ندارم . همانا كسى كه از هرزه گويى دم فرو بندد و در حكومت باطل ، آزار [ آنان ] را تحمّل نمايد ، چنين كسانى نجيبان برگزيده و دوستان راستين خدا و اهل ايمانند .
به راستى ، منفورترين شما نزد من افرادىاند كه سخن پراكنى كنند و سخن چينى را پيشهء خود سازند ؛ آنان كه به برادران خود حسد ورزند ، نه آنها از من هستند و نه من از آنانم . به راستى ، دوستان من كسانىاند كه سر سپرده فرمان ما هستند و از دستورهاى ما پيروى مىكنند و در تمام امورشان ما را الگوى خود قرار مىدهند . سپس فرمود : به خدا سوگند ! اگر يكى از شما به اندازهء تمام زمين دنيا به پيشگاه خدا طلا تقديم نمايد ولى بر مؤمنى حسد ورزد ، با همان طلاها در دوزخ او را داغ كنند ! اى پسر نعمان ! آن كس كه سخنان محرمانهء ما را فاش نمايد مانند كسى نيست كه با شمشير ما را بكشد بلكه گناهش بزرگتر است ، بزرگتر است و بزرگتر ! اى پسر نعمان ! هر كس حديثى نقل نمايد كه به زيان ما تمام شود از كسانى باشد كه ما را به عمد كشته است نه از روى خطا .
اى پسر نعمان ! هر گاه حكومت جور و ستم برپاست ، برو و از كسى كه از او مىترسى با خوشامدگويى [ مصلحتآميز ] استقبال كن ؛ زيرا تعرّضكننده به چنان دولتى دست به يك نوع خودكشى زده و خود را به هلاكت افكنده است . همانا خداوند مىفرمايد : « و خود را با دست خود به هلاكت ميفكنيد » [ سورهء بقره ( 2 ) ، آيهء 195 ] .
اى پسر نعمان ! ما خاندانى هستيم كه همواره شيطان در ميان ما فردى نفوذى داخل مىكند كه نه از ماست و نه از اهل دين ما پس وقتى شيطان او را پرآوازه ساخت به طورى كه مورد توجّه مردم قرار گرفت ، به او فرمان مىدهد كه بر ما دروغ بندد . و يكى كه رفت نفوذى ديگرى آيد .

555

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 555
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست