responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 513


و ازدواج با اين قوم بر ما حلال نيست و امّا شمشير بازداشته شدهء [ در نيام ] بر سركشان [ ضدّ حكومت اسلام ] و اهل تأويل مىباشد . خداى مىفرمايد : « و اگر دو طايفه از مؤمنان با هم بجنگند ميان آن دو را اصلاح دهيد و اگر [ باز ] يكى از آن دو بر ديگرى تعدّى كرد با آن [ طايفه اى ] كه تعدى مىكند بجنگيد تا به فرمان خدا بازگردد » . [ حجرات ، آيهء 9 ] هنگامى كه اين آيه فرود آمد رسول خدا [ سلام خدا بر او باد ] فرمود : به درستى كه از شما كسى باشد كه پس از من براى تأويل قرآن جنگد همان گونه كه من براى تنزيل [ خود قرآن ] جنگيدم . پس از پيامبر [ سلام خدا بر او باد ] پرسيده شد كه او كيست ؟
فرمود : وصله زنندهء كفش كه مقصودش أمير المؤمنين عليه السّلام بود ؛ و عمّار ياسر گفت : من همراه رسول خدا سه بار زير اين پرچم جهاد كردم و اين چهارمين بار است . به خداى سوگند كه اگر ما را چنان بزنند كه به نخلستانهاى هجر برانند به يقين مىدانيم كه ما بر حقّيم و آنان بر باطل . و روش برخورد امير مؤمنان با آنان [ كه با ايشان جنگيدند ] همانند برخورد رسول خدا صلَّى الله عليه و آله هنگام فتح مكه با مردمانش بود . چرا كه پيامبر كودكى از ايشان را به اسارت نگرفت و فرمود : هر آن كه درب خانه اش را ببندد در امان است و آن كس كه سلاحش را بر زمين افكند ، در امان است و همان طور ، امير مؤمنان در روز پيكار بصره ، در ميان سپاهيان فرياد برآوردند كه فرزندانشان را به اسارت نگيريد و زخمىهايشان را نكشيد و فراريان را دنبال نكنيد و هر كه درب خانه اش را ببندد و سلاحش را بر زمين افكند در امان است .
و شمشير در نيام ، شمشيرى است كه براى قصاص به كار رود . خداى عزيز و جليل فرمود : « جان در برابر جان و چشم در برابر چشم » [ مائدة ( 5 ) ، آيهء 45 ] پس آن شمشير را ، اولياء مقتول بركشند و حكمش با ماست .
اين بود شمشيرهايى كه خداوند ، محمّد صلَّى الله عليه و آله را با آنها برانگيخت ؛ پس هر كس ، آنها را يا يكى از آنها را يا چيزى از روشها و احكامش را دروغ شمارد ، به راستى كه بر آنچه خداى تبارك و تعالى ، بر پيامبرش ، محمّد صلَّى الله عليه و آله ، نازل كرده ، كفر ورزيده است .

513

نام کتاب : تحف العقول عن آل الرسول ( ص ) ( فارسي ) نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 513
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست